Wszystkie trzy gdańskie stacje portowe są już wyremontowane. Zarówno do Gdańska Portu Północnego, Kanału Kaszubskiego, jak i Zaspy Towarowej mogą wjeżdżać pociągi o długości 750 metrów. To naprawdę pokaźnych rozmiarów składy. Dla porównania przeciętny pociąg SKM ma około 125 metrów długości.
Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych podkreśla, że inwestycja przyczyni się do rozwoju polskiej gospodarki. Inwestycja na tak dużą skalę nie byłaby możliwa bez funduszy unijnych.
– Poprawa kolejowego dostępu do Portu Gdańsk zapewniła bardziej ekologiczny, wydajniejszy i bezpieczniejszy przewóz towarów. To oznacza większy udział kolei w przewozie ładunków, rozwój portu oraz rozwój gospodarki. Dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych zwiększamy możliwości przewozu towarów koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu, w ruchu krajowym i międzynarodowym – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nie mniej ważne jest także zwiększenie możliwości przewozowych na magistralach prowadzących z portu w głąb kraju. Jest to wyzwanie, które cały czas stoi przed kolejarzami.
Dziesiątki kilometrów torów, setki rozjazdów, dwa punkty dowodzenia
Zakres modernizacji portowych stacji w Gdańsku robi wrażenie. W jej ramach zbudowano oraz zelektryfikowano prawie 70 kilometrów nowych torów. Elektryfikacja to ważna część przebudowy. Przed remontem wiele torów stacyjnych pozostawało nieelektryfikowanych, co utrudniało przyjmowanie pociągów z Polski oraz wyprawianie ich na szlaki w głąb kraju. Na trzech stacjach zamontowano 233 rozjazdy.Cała nowa infrastruktura jest obecnie sterowana z dwóch punktów. Jeden to nastawnia na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa obsługująca ruch na stacji, na przyległe bocznice portowe oraz na szlaku w kierunku Gdańska Głównego. Drugi obiekt to Lokalne Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny. To w nim zarządza się ruchem nie tylko na stacji Gdańsk Port Północny, ale także na nieodległej stacji Gdańsk Kanał Kaszubski. W obu „centrach dowodzenia” zamontowano nowoczesne, komputerowe systemu sterowania.
Modernizacja gdańskich stacji portowych kosztowała blisko 1,1 mld złotych netto, czyli ponad jedną czwartą budżetu Gdańska. Kolejarze nie mogliby zrealizować tej inwestycji bez wsparcia Unii Europejskiej, która pokryła 40% kosztów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.