Od 30 czerwca 2025 r. zostanie całkowicie wstrzymany ruch pociągów na linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia oraz Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz. Powodem jest długo oczekiwana modernizacja trasy realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W odpowiedzi na wyzwania komunikacyjne, Samorząd Województwa Pomorskiego organizuje szeroko zakrojoną autobusową komunikację zastępczą.
Komunikacja zastępcza zamiast pociągów
Zamknięcie linii obejmie główne połączenia obsługiwane dotąd przez Pomorską Kolej Metropolitalną. W związku z tym pasażerowie z Kaszub stracą bezpośredni dostęp do Trójmiasta koleją, przynajmniej do zakończenia prac modernizacyjnych.
— W trosce o pasażerów Samorząd Województwa Pomorskiego wprowadza autobusową komunikację zastępczą w obszarze obsługiwanym dotychczas przez połączenia kolejowe z Kościerzyny i Kartuz do Trójmiasta — zapewnia Michał Piotrowski, zastępca dyrektora Departamentu Kancelarii Marszałka Województwa Pomorskiego.
Aby złagodzić skutki tych utrudnień, uruchomione zostaną cztery linie autobusowe:
- KZ1: Kartuzy – Dzierżążno – Żukowo – Pępowo Kartuskie – Rębiechowo – Gdańsk Rębiechowo (z przesiadką na linię kolejową S2)
- KZ2: Kościerzyna – Skorzewo – Stężyca – Gołubie – Szymbark – Wieżyca – Krzeszna – Ostrzyce – Goręczyno – Somonino – Kartuzy (przesiadka na linię R11)
- KZ3: Kościerzyna – Somonino – Kartuzy (również z przesiadką na R11)
- R17: Chojnice – Kościerzyna (z możliwością przesiadki na inne połączenia kolejowe)
Dla podróżnych ważną informacją jest to, że we wszystkich autobusach zastępczych obowiązuje Taryfa Pomorska, wspólna z połączeniami kolejowymi.
Samorząd zapowiedział również zwiększenie liczby połączeń kolejowych na tzw. Bajpasie Kartuskim, alternatywnej trasie z Kartuz do Gdańska przez Żukowo i Gdańsk Kokoszki. Wykorzystane zostaną do tego pociągi wcześniej obsługujące trasę do Kościerzyny.
Opóźniona modernizacja, ale z dużym potencjałem
Modernizacja linii Kościerzyna – Gdynia miała zakończyć się już w 2023 roku, jednak inwestycja została przesunięta w czasie. W międzyczasie zrealizowano elektryfikację odcinka Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Rębiechowo, ale nowe pociągi elektryczne nie mogły ruszyć dalej, właśnie z powodu braku modernizacji na dalszej trasie.
Teraz, choć z opóźnieniem, inwestycja wreszcie rusza. Obejmuje ona elektryfikację całej linii oraz jej kompleksową przebudowę, co w przyszłości przyniesie znaczne korzyści.
— Zamiast małych szynobusów spalinowych na całej linii PKM kursować będą mogły większe i wygodniejsze składy elektryczne wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów — dodaje Piotrowski.
Nowe pociągi już w drodze
Do końca 2026 r. Samorząd Województwa Pomorskiego planuje wprowadzenie aż 45 nowych składów zakupionych ze środków unijnych, budżetu województwa oraz Krajowego Planu Odbudowy. Łączna wartość zamówienia to ponad 1,6 miliarda złotych, co czyni je jednym z największych kontraktów taborowych w Polsce.
Komentarze (0)