Infrastruktura ścisłego centrum Gdańska, które w głównej mierze zamieszkują seniorzy, jest mało dostępna. Wszechobecne krawężniki, śliski, nieoszlifowany bruk i bariery architektoniczne są codziennością. Zgodnie z polityką zrównoważonej mobilności, w mieście na pierwszym miejscu zawsze powinni być piesi. Odpowiedzią na te mankamenty ma być właśnie nowe przejście przy dworcu kolejowym. Projekt nie został jednak przyjęty przez mieszkańców bezkrytycznie.
Przecież jest tunel i winda
Ogłoszenie informacji o budowie nowego przejścia spotkało się z wieloma uwagami, co i tak jest sformułowaniem dość delikatnym. Mieszkańcy Gdańska zarzucają urzędnikom niegospodarność, dyskryminację kierowców i retorycznie pytają: "po co kolejne przejście, jeśli jest już tunel". Odpowiedź Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska jest jednak jednoznaczna - w mieście priorytetem są piesi. Istniejące windy niestety notorycznie ulegają awariom i nie nigdy nie da się zapewnić ich stuprocentowej niezawodności.Zgodnie z tą polityką, w ostatnich latach wybudowano naziemne przejścia na Podwalu Przedmiejskim, alei Zwycięstwa, czy przy Bramie Wyżynnej. To ostatnie szczególnie cieszy się sukcesem, bo pokonuje je więcej pieszych i rowerzystów, niż samochodów.
- Wg obserwacji i zliczeń, w godzinach szczytu potok pieszych i rowerzystów, w przeliczeniu na jednostkę czasu, liczy więcej osób niż potok pojazdów na obu jezdniach łącznie – 159 pieszych i rowerzystów / minutę i 79 pojazdów / minutę - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Nie przekonuje to jednak przeciwników nowego rozwiązania, wśród których znajdują się głównie kierowcy. Na nowym przejściu ma również ucierpieć transport zbiorowy za sprawą nowej sygnalizacji świetlnej. Warto jednak zauważyć, że gdy ta może zostać odpowiednio skoordynowana - tak, jak w ostatnim czasie na Hucisku, dzięki czemu zniknęło zjawisko tramwajowych korków.
[news:1524852]
Przejście, kiss&ride i dłuższe przystanki
Zakres inwestycji nie jest jednak ograniczony do budowy samego przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją. Zgodnie z umową, wykonawca wyznaczy również nowe miejsca postojowe kiss&ride pod dworcem oraz wydłuży perony tramwajowe. Dzięki temu będzie można na nie dotrzeć bezpośrednio z nowego przejścia.Choć dłuższe perony teoretycznie pozwolą obsłużyć większą ilość tramwajów na raz, to w praktyce rozwiązanie może się nie sprawdzić. Już teraz przy przystanku Dworzec Główny nie wiadomo tak naprawdę, gdzie zatrzyma się tramwaj. Niektórzy motorniczowie dojeżdżają na sam koniec peronu, zaś duża część zatrzymuje pojazd... na środku przystanku.
Prace do grudnia, odbiory w styczniu
W miniony czwartek, 13 czerwca Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podpisała umowę na realizację inwestycji z Grupą Flize Gres. Kontrakt opiewa na niecałe 12 milionów złotych i jest dofinansowany ze środków unijnych.Aby zminimalizować utrudnienia podczas prac, zaplanowano jak najmniejszą ingerencję w instalacje podziemne. O tymczasowej organizacji ruchu wykonawca będzie decydował w uzgodnieniu z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. W najlepsze trwa już budowa nowego przejścia przez al. Rzeczypospolitej na pograniczu Zaspy i Wrzeszcza.
[news:1494127]
[news:1546276]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.