Gdańsk jest o krok bliżej do rozpoczęcia jednej z ważniejszych inwestycji tramwajowych ostatnich lat. W miejskim przetargu na modernizację torowiska na Podwalu Przedmiejskim oraz przebudowę mostu nad Starą Motławą otwarto siedem ofert. To kolejny etap przygotowań do dużego remontu, który ma poprawić jakość przejazdów tramwajów i usprawnić układ drogowy w tej części miasta.
Siedem ofert i duże rozbieżności cenowe
Miasto zabezpieczyło na inwestycję 59,1 mln zł. Wpłynęło jednak kilka propozycji zarówno poniżej, jak i powyżej tej kwoty. Najtańszą ofertę – 46,26 mln zł – złożyła firma Primost Południe. Najdroższa przekracza 65 mln zł i pochodzi od firmy Strabag. Teraz trwa analiza dokumentów pod kątem formalnym.
Złożone oferty:
- Primost Południe – 46 259 070 zł
- Budimex – 56 152 828 zł
- Rajbud – 55 300 782,92 zł
- Balzola Polska (konsorcjum) – 56 949 000 zł
- Nowak Mosty – 59 259 946,69 zł
- Most (konsorcjum) – 64 439 901,84 zł
- Strabag – 65 677 510,50 zł
Tramwaje znikną z Podwala latem 2026 r.
Projekt zakłada modernizację torów na odcinku od ul. Okopowej do przystanku Brama Żuławska. Dokumentacja projektowa ma być gotowa do czerwca 2026 r.
Najbardziej uciążliwa część inwestycji przypadnie na lato 2026 r. Wtedy torowisko zostanie całkowicie wyłączone z ruchu. Zamknięcie planowane jest od końca czerwca do końca września, a mieszkańcy i turyści będą korzystać z zastępczej komunikacji autobusowej.
Roboty obejmą m.in.: wymianę podbudowy, szyn i podkładów, remont sieci trakcyjnej, regulację osi toru, modernizację odwodnienia, dostosowanie peronów do aktualnych standardów.
Most nad Starą Motławą także do przebudowy
Równolegle do prac torowych miasto chce przebudować most nad Starą Motławą. Modernizacja potrwa do końca 2027 r., jednak – jak zapowiadają urzędnicy – ruch samochodowy i pieszy ma być utrzymany przez cały czas trwania prac.
Do zakresu robót zaliczają się: wzmocnienie i przebudowa konstrukcji mostu, modernizacja układu drogowego, chodników i oświetlenia, przebudowa podziemnych instalacji, w tym kanalizacji deszczowej, wodociągów oraz kanału technologicznego, odtworzenie pętli indukcyjnych.
Komentarze (0)