Port Gdańsk liderem wzrostu wśród portów Unii Europejskiej
Port Gdańsk osiągnął najwyższy wzrost przeładunków wśród piętnastu największych portów kontenerowych Unii Europejskiej. W pierwszej połowie 2025 roku odnotował imponujący wynik – aż 20,5 procent więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem. To najlepszy rezultat w całej UE, który wyraźnie pokazuje, że polski port stał się jednym z kluczowych punktów na logistycznej mapie Europy. Dla porównania, tylko dwa porty w zestawieniu zanotowały dwucyfrowy wzrost - włoski Gioia Tauro (10,5%) oraz niemiecki Hamburg (9,3%), który zyskał dzięki nowym aliansom żeglugowym i współpracy z MSC.
Nowy terminal, nowa pozycja Bałtyku
Na tak imponujący wynik Gdańska wpłynęło przede wszystkim uruchomienie nowoczesnego terminalu T3 w Baltic Hub, który znacząco zwiększył możliwości przeładunkowe i efektywność operacyjną portu. Dzięki tej inwestycji Gdańsk umocnił pozycję w gronie największych i najnowocześniejszych portów Europy Północnej. Terminal pozwala obsługiwać największe jednostki oceaniczne, a rozbudowana infrastruktura kolejowa i drogowa sprawia, że towar może być szybko dystrybuowany w głąb kraju oraz do sąsiednich rynków - Czech, Słowacji, Węgier czy Ukrainy.
Lider może być tylko jeden! Port Gdańsk z najwyższym wzrostem w UE - aż +20,5% rok do roku. Bałtyk rośnie w siłę! – informuje Port Gdańsk.
Podczas gdy porty Europy Zachodniej zaczynają wyhamowywać po rekordowym 2024 roku, Bałtyk wyraźnie przyspiesza. Wzrost Gdańska to nie tylko efekt inwestycji, lecz także zmiany trendów w światowej żegludze. Coraz więcej ładunków kierowanych jest bezpośrednio do Europy Północno-Wschodniej, omijając tradycyjne porty przeładunkowe w Holandii, Belgii czy Niemczech. To przesunięcie szlaków handlowych wzmacnia znaczenie Polski jako bramy morskiej dla regionu i całej Europy Środkowo-Wschodniej.
Europa Zachodnia hamuje, Bałtyk i Morze Północne przyspieszają. Kierunki inwestycji i sojusze żeglugowe zmieniają równowagę sił na mapie portowej UE - zazmacza Port Gdańsk na swoim profilu LinkedIn.reklama
Sukces Portu Gdańsk to również impuls dla lokalnej gospodarki. Rozwój infrastruktury portowej oznacza nowe miejsca pracy, zwiększone zapotrzebowanie na usługi logistyczne, transportowe i magazynowe oraz większe wpływy z podatków i opłat. Zyskuje też konsument, dzięki sprawniejszej logistyce towary z Azji mogą trafiać do Polski szybciej i taniej.
Port Gdańsk stawia przy tym na rozwój zrównoważony i nowoczesne technologie. Wdrażane są rozwiązania ograniczające emisję CO₂, cyfryzacja procesów zarządzania ruchem oraz inwestycje w infrastrukturę dla statków korzystających z paliw alternatywnych.
Rekordowy wynik Portu Gdańsk to symbol większej zmiany w europejskiej logistyce morskiej. Środek ciężkości przesuwa się na północ i wschód kontynentu, a Bałtyk staje się coraz ważniejszym obszarem dla światowego handlu. Gdańsk, dzięki konsekwentnym inwestycjom i strategii długofalowego rozwoju, nie tylko dogonił największe porty Europy Zachodniej, ale zaczyna wyznaczać nowy kurs dla całego regionu.
Komentarze (0)