Upcykling, czyli proces przetwarzania wtórnego odpadów staje się coraz bardziej popularny. Dzięki tej formie odzysku powstają wyroby o wartości wyższej, traktowane jako wartościowe surowce. Od lat tego typu działaniom poświęca się Spółdzielnia Socjalna ZEROBAN z Gdańska.
- Chcemy zaspakajać potrzeby ludzi i firm, szukających możliwości włączenia w swoje codzienne życie prospołecznych postaw oraz chcących być świadomymi konsumentami w myśl idei zero waste – mówi Patrycja Surowiec, członkini zarządu Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN.
Idealnie w ideę wpisał się olbrzymi baner, który przez długie lata zalegał w magazynie Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Chodzi o grafikę, w której wykorzystano motywy z dzieła Henryka Uziembło zatytułowanego „Zaślubiny Polski z morzem”.
Okazuje się, że przerobienie baneru z grafiką przedstawiającą zaślubiny Polski z morzem nie należało do skomplikowanych.
– Mieliśmy do czynienia z prostym, ale za to oryginalnym wzorem. Na początku pocięliśmy baner na odpowiedniej wielkości kawałki, potem dopasowaliśmy wzory, tak aby nie wprowadzać chaosu i zachować pamiątkową treść lub cząstki wyrazów. Na końcu dopasowaliśmy kolory nitek i dodatków – uzupełnia Patrycja Surowiec.
W efekcie powstało 11 toreb, które zgodnie z ideą upcyklingu nie tylko cieszą oko, ale przede wszystkim są bardzo trwałe i praktyczne.
Muzealnicy podkreślają, że celem realizacji upcyklingowego projektu była promocja postawy zero waste i fair trade oraz idei ekonomii społecznej i wsparcie lokalnej przedsiębiorczości.
– Dziś już wiemy, że nie warto wyrzucać. Poprzez tak proste działanie pomagamy również osobom wykluczonym z rynku pracy, które na co dzień tworzą Spółdzielnię Socjalną ZEROBAN – tłumaczy Marek Jankowski, kierownik Działu Promocji NMM.
Teraz ekologiczne torby trafią do muzealnych gości.
– Chcemy podzielić się wytworzonym dobrem i przekazać je dalej, tak aby idea wtórnego przetwarzania odpadów stała się inspiracją dla innych – dodaje Marek Jankowski.
Torby będzie można też wygrać biorąc udział w konkursach ogłaszanych na muzealnych profilach Instagram oraz Facebook.
[news:1013266]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.