reklama

Wysypisko na Szadółkach wyprodukuje ekologiczne paliwo dla śmieciarek i tramwajów wodnych?

Opublikowano:
Autor:

Wysypisko na Szadółkach wyprodukuje ekologiczne paliwo dla śmieciarek i tramwajów wodnych? - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Nauka Czy śmieciarki i tramwaje wodne w Gdańsku mogą być zasilane ekologicznym paliwem, które można produkować m.in. z odpadów z gdańskiego wysypiska śmieci? Na to pytanie starają się odpowiedzieć eksperci z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot w ramach międzynarodowego projektu Liquid Energy.
reklama

Prace nad upowszechnieniem zielonej technologii w metropolii prowadzone są w ramach międzynarodowego projektu Liquid Energy. Pracują przy nim przedstawiciele uniwersytetów, parków naukowo-technologicznych oraz specjaliści z zakresu energetyki i przedstawiciele branży paliwowej. Celem projektu jest sprawdzenie, czy gdańskie śmieciarki i tramwaje wodne mogą być zasilane ekologicznym zielonym paliwem ze skroplonego gazu.

- Polska odchodzi od paliw kopalnych, dlatego niskoemisyjne alternatywne źródła energii są pilnie potrzebne. Eksperci nie mają wątpliwości, że kluczową rolę w dekarbonizacji gospodarki odegrają tzw. zielone gazy, w tym biometan pozyskiwany z odpadów organicznych. Czas na zastąpienie paliwa tradycyjnego paliwem mniej emisyjnym i bezpieczniejszym dla klimatu - mówi Mariusz Sadłowski, koordynator ds. energetyki w OMGGS. 

Do realizacji na terenie Zakładu Utylizacyjnego eksperci zaproponowali budowę stacji LNG do zasilania śmieciarek, ładowarek i koparek oraz uzupełnienie istniejącej już instalacji o zbiornik na bio-LNG i stacje regazyfikacji.

- Odzyskany z kwater składowiskowych, następnie osuszony i oczyszczony (pozbawiony siarkowodoru) biogaz po procesie wzbogacenia może być stosowany do napędu silników w ciężkich pojazdach użytkowych (na przykład w śmieciarkach) - mówi dr inż. Alicja Lenarczyk, ekspertka OMGGS. - Paliwo bio-LNG charakteryzuje się dużą szybkością tankowania oraz możliwością uzyskiwania przez pojazdy dużych zasięgów (1500-1600 km) na jednym tankowaniu.  Niewykorzystane przez Zakład nadwyżki mogą być odsprzedane na rynku, co może okazać się opłacalne biorąc pod uwagę wzrost cen gazu. 

Biogaz wyprodukowany z gdańskich śmieci mógłby stanowić również ekologiczne paliwo dla tramwajów wodnych. Do analizy wstępnie został wybrany katamaran „Opal” należący do Żeglugi Gdańskiej. Eksperci obecnie sprawdzają koszty wszystkich opcji -  zarówno modernizacji starych, jak i zakupu nowych silników, wraz z wyposażeniem oraz pracami stoczniowymi.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama