Naukowcy z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej pracują nad zastosowaniem hybrydowego napędu crp-pod na ultradużych dwuśrubowych kontenerowcach. Zastosowanie tego napędu może pozwolić na minimalizację zużycia paliwa, poprawę zdolności manewrowych i zwiększenie bezpieczeństwa nawigacji.
Jak podkreślają naukowcy, konwencjonalne śruby okrętowe marnują około 40 procent energii między innymi na straty osiowe, generowanie wirów, produkcję hałasu oraz kawitację. Odzyskiwanie nawet części takich strat może przyczynić się do bardziej racjonalnego i przyjaznego dla środowiska wykorzystania energii.
– Ideą naszego projektu było to, by z klasycznego układu napędowego zrobić układ hybrydowy. Zamiast samych konwencjonalnych śrub na wale, za nimi znajdą się dwa pędniki podowe i każdy z nich będzie obracał się w odwrotną stronę, niż śruba na wale. Każde z tych pojedynczych rozwiązań cechuje się większą sprawnością napędową. Chcemy sprawdzić, czy i o ile przez zastosowanie trzech rozwiązań razem, jesteśmy w stanie osiągnąć zwiększenie efektywności napędowej – zaznacza Hanna Pruszko z zespołu badawczego.
Badania zostaną przeprowadzone za pomocą zaawansowanych metod numerycznych oraz w nowoczesnym basenie holowniczym. Próby manewrowe zostaną przeprowadzane przy użyciu dużych modeli załogowych na naturalnym jeziorze.
Prace nad projektem mają zakończyć się w 2023 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.