Opracowywana drogowa nawierzchnia asfaltowa ma redukować zanieczyszczenia atmosferyczne, które występują w najbliższej okolicy pasa drogowego. Naukowcy chcą, aby nawierzchnia minimalizowała stężenia toksycznych i szkodliwych substancji, zawartych w spalinach pojazdów, m.in. benzo(a)pirenu, tlenku azotu (NOx) i lotnych związków organicznych. Ich emisja wynika z dużego natężenia ruchu pojazdów w obszarach miejskich.
- Obecnie trwają prace nad dobraniem właściwego składu ekologicznego asfaltu i skutecznej modyfikacji składników, aby uzyskać jak największą efektywność redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych, znajdujących się w rejonie pasa drogowego. W celu stworzenia jak najlepiej działającego w praktyce rozwiązania, współpracujemy intensywnie z naukowcami z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska oraz z technologami z gdańskiej rafinerii. Liczymy, że synergia działań przyniesie sukces - tłumaczy prof. Anna Zielińska-Jurek z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej.
Kolejnym kamieniem będzie dobór mieszanki mineralno-asfaltowej o rozwiniętej powierzchni właściwej i makrostrukturze, tak aby nawierzchnia w jak największej skali oczyszczała powietrze.
Ostatnim etapem będzie weryfikacja skuteczności działania nawierzchni ekologicznej podczas eksploatacji drogi na pełnowymiarowym odcinku testowym.
Projekt wspierany jest przez firmę Lotos Asfalt, która chce w przyszłości skomercjalizować projekt.
- Realizacja tego typu projektów wynika z przyjętej przez spółkę strategii polegającej na aktywnym poszukiwania nowych rozwiązań, które pozwolą na wdrożenie do sprzedaży innowacyjnych i ekologicznych produktów - tłumaczy Cezary Godziuk, prezes Zarządu LOTOS Asfalt.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.