W tym roku w ramach koordynowanych przez Gdańsk i Gdynię zamówień powstało 5 wspólnych grup zakupowych, dotyczących różnego rodzaju usług i materiałów. Samorządy, aby obniżyć koszty, wspólnie kupują m.in. energię, gaz ziemny, olej opałowy, usługi pocztowe oraz paliwo do służbowych samochodów. Jedno duże zamówienie zamiast kilku mniejszych tworzy silniejszą pozycję negocjacyjną z dostawcami i powoduje uzyskiwanie niższe ceny, niż gdyby każdy z samorządów organizował zakupy samodzielnie. Wspólne zakupy pozwalają zaoszczędzić nie tylko na cenach zakupu usług i materiałów, ale także na kosztach operacyjnych związanych z funkcjonowaniem działów zakupów.
Wspólnych zakupów dokonują nie tylko samorządy tworzące OMGGS, ale także podległe im jednostki, takie jak: uczelnie, szpitale, biblioteki, Muzeum Zamkowe w Malborku, gdańskie ZOO, Port Lotniczy w Gdańsku, Europejskie Centrum Solidarności, gdyński OPEC. Największe zainteresowanie budzi wspólny zakup energii elektrycznej. W 2021 roku przystąpiło do niego 96 różnych podmiotów.
- Na początku “wspólnota” obejmowała kilkanaście podmiotów, w tym roku jest ich już ponad 150. Z roku na rok oszczędność jest systematyczna i przynosi realne pieniądze. W 2021 roku podmioty zaoszczędzą aż 39 mln zł w porównaniu ze stawkami z cennika sprzedawców. Wspólne zakupy obejmują określone dziedziny, ponieważ są one uniwersalne dla wszystkich samorządów, a postępowania takie jak np. na zakup energii należą do najtrudniejszych. Współpraca daje szansę na efektywne zamówienia. Skala zakupu powoduje, że kupujemy taniej, ale przy zachowaniu określonego poziomu jakości - mówi Marek Komorowski, dyrektor Biura Zamówień Publicznych UM w Gdańsku.
W tym roku samorządom udało się osiągnąć następujące obniżki cen za wybrane materiały i usługi:
- kompleksowa dostawa gazu ziemnego - oszczędność około 42%,
- dostawa energii elektrycznej - oszczędność 36%,
- dostawa paliwa - od 9 do 30 gr. na litrze - ok 90,8 tys. zł,
- dostawa oleju opałowego - oszczędność 8,35%.
- rozdzieloną dostawę energii elektrycznej (oddzielnie na dostawę i oddzielnie na przesył),
- kompleksową dostawę energii elektrycznej,
- dostawę oleju opałowego,
- dostawę paliwa do samochodów służbowych,
- świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym.
- Analizujemy opłaty za energię, parametry dystrybucji, w tym dobór taryf, mocy umownych, czy występujących przekroczeń mocy czynnej i biernej. Następnie przygotowujemy zalecenia dot. zmian grup taryfowych i innych parametrów dystrybucji, a także dokumenty do zakładu energetycznego, dzięki którym zmiany mogą być wprowadzane szybko. Do tej pory przeanalizowaliśmy punkty poboru w 32 samorządach. Wygenerowane oszczędności pozwolą na kompensację wzrostu kosztów dostawy energii elektrycznej, przynajmniej w zakresie wprowadzonej od 1 stycznia br. opłaty mocowej - mówi Mariusz Sadłowski, koordynator ds. energetyki i środowiska OMGGS.
W ciągu ostatnich 10 lat samorządom i podległym im jednostkom udało się zaoszczędzić łącznie około 150 mln złotych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.