Jak dobrać felgi do samochodu? Praktyczny poradnik dla kierowców

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Jak dobrać felgi do samochodu? Praktyczny poradnik dla kierowców - Zdjęcie główne

Jak dobrać felgi do samochodu? Praktyczny poradnik dla kierowców

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Materiały partnerskieKiedy przychodzi czas na zakup nowych felg, może pojawić się problem – jak dobrać je do posiadanego auta. Wystarczy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów, o których wspomnieliśmy w niniejszym artykule. Zapraszamy do lektury!

 Żaden element samochodu nie jest umieszczony przypadkowo – dotyczy to także felg. Są one odpowiedzialne za przenoszenie siły z piasty na koło, więc muszą być dobrze dopasowane do pojazdu. Bez spełnienia tego kryterium trudno mówić o prawidłowym działaniu samochodu, bezpieczeństwie i komforcie jazdy. W tym celu, warto znać najważniejsze techniczne parametry obręczy, takie jak: oznaczenia, szerokość czy wartość ET, aby mieć pewność, że wybrane modele będą odpowiednie do danego modelu auta.  

Oznaczenia felg – co warto wiedzieć?

Ramiona lub strefa w pobliżu otworu centralnego od strony wewnętrznej są miejscami, w których z reguły producenci obręczy aluminiowych umieszczają ich oznaczenia. W przypadku felg stalowych dokładnych wartości należy szukać od frontu. Co może znaleźć się w takim zapisie?

Przeanalizujmy przykład felgi stalowej 17 cali – 7.5Jx17 ET38 5x112 63.4:

7.5 – szerokość felgi wyrażona w calach,

J – typ kołnierza,

17 – średnica felgi wyrażona w calach,

ET38 – odsadzenie felgi wyrażone w milimetrach,

5x112 – rozstaw śrub montażowych,

63.4 – średnica otworu montażowego.

Te właściwości powinny odpowiadać już zainstalowanym felgom, jednak niewielkie odchylenia w rozmiarach są akceptowalne, np. ET może zostać zmienione o maksymalnie 2%. Warto to dokładnie sprawdzić na specjalistycznych portalach motoryzacyjnych.

Wymiana opony  

Nieco więcej o szerokości i ET felgi

ET, inaczej zwane offsetem, to odległość między osią symetrii felgi a płaszczyzną mocowania do piasty, którą podaje się w milimetrach. Parametr ten definiuje, jak głęboko obręcz będzie znajdować się w nadkolu. Wartości ujemne, np. ET-30 oznaczają, że felga zostanie wysunięta na zewnątrz, a w przypadku ET30 schowana w nadkolu.

Odpowiednie dopasowanie parametru ET jest kluczowe, ponieważ niewłaściwe wartości mogą prowadzić do nieprawidłowego położenia kół, co z kolei wpływa na wiele aspektów.

Mowa między innymi o stabilności auta, komforcie jazdy czy szybszym zużyciu ogumienia. Aby tego uniknąć, warto kierować się zaleceniami producenta pojazdu, który nierzadko dopuszcza pewne odstępstwa ET od wartości fabrycznej – nie większe niż 2%.

Na bezpieczeństwo i osiągi samochodu wpływa również szerokość felg, która, podobnie jak offset, powinna być zgodna z tym, co zaleca producent pojazdu. Niewłaściwy dobór szerokości felg może prowadzić do: pogorszenia stabilności, ryzyka aquaplaningu za sprawą gorszej pracy rowków bocznych, zwiększonego zużycia ogumienia czy nawet uniemożliwić jego montaż. Z tego powodu zawsze warto sprawdzić specyfikację producenta, aby zapewnić optymalną konfigurację dla swojego pojazdu lub postawić na takie same wartości, jakie są w aktualnych egzemplarzach. Podobna sprawa będzie tyczyć się rozstawu śrub montażowych – jeżeli będzie on niezgodny z tym, co znajduje się na piaście, felga nie zostanie prawidłowo zamontowana.

Konserwacja felg – dlaczego jest ważna?

Obręcze zazwyczaj służą kierowcy latami – nie wymienia się ich co sezon. Aby były one w nienagannym stanie, warto zadbać o odpowiednią konserwację felg. W końcu oprócz przenoszenia siły z piasty na koło pełnią również funkcję estetyczną i wizualnie muszą prezentować się jak najlepiej. Wystarczy poświęcić chwilę na regularne czyszczenie zabrudzeń przy pomocy dedykowanych środków, co pozwoli odzyskać pierwotny blask. Przydadzą się miękkie akcesoria – gąbki i szmatki. Do felg nie stosuje się żadnych szczotek z twardym włosiem, które mogą porysować powierzchnię. Agresywna chemia również nie jest zalecana. Wskazane są np. specjalne środki ochronne zabezpieczające obręcz przed czynnikami zewnętrznymi – kurzem, błotem, czy pyłem z okładzin klocków hamulcowych. 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo