Regularna trasa kontenerowa łącząca Baltic Hub w Gdańsku z Ukrainą właśnie ruszyła. To efekt współpracy firm Laude Smart Intermodal, Loconi Intermodal oraz ukraińskiego operatora kolejowego przy wsparciu PKP LHS. Nowy szlak wykorzystuje terminal intermodalny w Zamościu, zlokalizowany przy szerokim torze, co pozwala płynnie łączyć polską infrastrukturę z ukraińską siecią transportową.
Szybszy transport i większa przepustowość
Na trasie kursują składy zdolne przewozić nawet 88 TEU. Pokonanie odcinka między Gdańskiem a terminalami po stronie ukraińskiej zajmuje około pięciu dni. To parametr, który znacząco zwiększa konkurencyjność tej trasy w stosunku do innych korytarzy logistycznych obsługujących kierunek wschodni.
Uruchomienie połączenia to również wzmocnienie pozycji Polski jako bramy dla ukraińskiego handlu, która już teraz jest znacząca. Porty nad Bałtykiem przeładowują blisko 4 mln TEU rocznie, a szacuje się, że transport związany z Ukrainą stanowi już ok. 8 procent tego wolumenu.
Terminal Laude w Zamościu pełni w nowym projekcie rolę głównego węzła – to tu odbywa się przeładunek i dalsze kierowanie kontenerów na linię szerokotorową LHS. Inwestycja ma pomóc zarówno w obsłudze bieżących potoków ładunków, jak i w rozwijaniu współpracy z kolejnymi operatorami.
Dzięki nowej ofercie Maersk zyskał możliwość rozszerzenia swoich usług logistycznych o szybkie i stabilne połączenia z Ukrainą przez południowo-wschodnią Polskę. To dopiero początek współdziałania obu firm, które zapowiadają dalsze wzmacnianie sieci intermodalnej.
Loconi Intermodal, jeden z kluczowych partnerów projektu, wskazuje natomiast, że polska sieć terminali i połączeń krajowych pozwala szybko integrować międzynarodowe trasy z istniejącą infrastrukturą. Firma zapowiada rozszerzanie swojej oferty, korzystając z rosnącego znaczenia Polski w europejskiej logistyce.
Komentarze (0)