reklama

Naprawy torów tramwajowych w Gdańsku. Znamy plany GAiT na najbliższe miesiące

Opublikowano:
Autor:

Naprawy torów tramwajowych w Gdańsku. Znamy plany GAiT na najbliższe miesiące - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Inwestycje Kilkanaście milionów złotych kosztuje coroczne utrzymanie torów tramwajowych. Tylko w 2021 roku było to 14 mln złotych. Prace serwisowe pozwalają na bezpieczne i sprawne przewożenie pasażerów po Gdańsku. Sprawdzamy, gdzie tramwajarze będą prowadzić naprawy w tym roku.
reklama

Należyte utrzymanie istniejącej sieci tramwajowej jest nie mniej ważne niż budowa nowych tras. Dzięki niemu pojazdy mogą poruszać się z maksymalną dozwoloną prędkością bezpiecznie i komfortowo dla pasażerów. Na czym polega utrzymanie sieci tramwajowej?

- Prace utrzymaniowe infrastruktury tramwajowej, a więc naprawy bieżące i konserwacje prowadzone są na całej sieci nieprzerwanie przez cały rok. Służby GAiT prowadzą codzienne przeglądy torowisk, sieci i kabli trakcyjnych, systemów sterowania, ogrzewania zwrotnic tramwajowych, urządzeń elektroenergetyki trakcyjnej zlokalizowanych w stacjach prostownikowych – informuje w rozmowie z portalem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik GAiT. - Służby działają 24 godziny na dobę. Przeprowadzają konserwację urządzeń, ich regulację, uzupełniają materiały eksploatacyjne, wymieniają zużyte elementy. Naprawiają, wymieniają urządzenia takie jak np. zwrotnice, mechanizmy nastawcze, iglice, elementy łączące, czy elementy mechanizmów napędowych, odwodnienia i skrzyżowania torowe – dodaje.

Każdego roku część elementów wymaga wymiany bądź regeneracji.

- W tym roku wymienione zostały m.in. szyny na łuku wjazdowym na p. Kliniczna, na łuku zewnętrznym na p. Jelitkowo, wykonano wstawkę z szyny w ciągu ul. Wita Stwosza. Obecnie firmy zewnętrzne, na zlecenie GAiT, wykonują szlifowanie szyn, sukcesywnie na wszystkich węzłach torowych oraz w m.in. w ciągach ulic: Pomorskiej, Zwycięstwa, Grunwaldzkiej - w sumie na długości 30 km toru – tłumaczy Anna Dobrowolska.

W tym roku planowana jest jeszcze regeneracja rozjazdów i szyn naprawy przejazdów torowo - drogowych i przejść dla pieszych oraz naprawy nawierzchni drogowych w torach na terenie miasta. Jak informuje GAiT, obecnie przygotowywane są przetargi, które wyłonić mają wykonawców tych prac.

Miejska spółka przewiduje też m.in. wymianę elementów sieci trakcyjnej na węźle Pomorska – Chłopska, wymianę slupów łupów trakcyjno-oświetleniowych na ulicach Jana z Kolna i Opackiej. Planowana jest również m.in. modernizacja układów pomiarowych na stacjach prostownikowych: Towarowa, Chłopska Zaspa i Oliwa. Są to ważne prace, które zapewnią niezawodne zasilanie tramwajów w energię elektryczną.

- Prace naprawcze prowadzone są głównie nocą podczas przerw w kursowaniu tramwajów – informuje Anna Dobrowolska.

Część torów poczeka na remont

Większość gdańskiej sieci tramwajowej została w minionych latach wyremontowana, dlatego do bezpiecznego i komfortowego ruchu tramwajów wystarczą tam jedynie prace utrzymaniowe. W mieście pozostało jednak kilka odcinków, gdzie tramwaje poruszają się bardzo wolno, a potrzeba większego remontu widoczna jest gołym okiem. Jednym z takich miejsc są tory na Podwalu Przedmiejskim pomiędzy przystankami Chmielna a Akademia Muzyczna. Z powodu złego stanu torów, widnieje tam ograniczenie prędkości do zaledwie 15 km/h. Tramwaj jadący z taką prędkością nie może być atrakcyjnym środkiem transportu. Niestety remont nie nastąpi szybko.

- W tym roku remont torów na Podwalu Przedmiejskim nie znajduje się w planach inwestycyjnych Miasta. Natomiast w kolejnych latach, planowana jest realizacja inwestycji, tj. przebudowa i modernizacja torów tramwajowych w ul. Podwale Przedmiejskie, na odcinku od ul. Okopowej do ul. Sienickiej, w ramach środków z UE, o które Miasto będzie  ubiegać się po ogłoszeniu konkursu. Obecnie jest to na etapie programowania inwestycji – informuje Anna Dobrowolska.

Innym odcinkiem wymagającym remontu jest tor na ulicy Gdańskiej w Brzeźnie. Tramwaje tam również poruszają się powoli, a ich bieg jest bardzo niespokojny. Wagonami bardzo buja na boki, co obniża komfort podróży. Porządnego remontu w tym miejscu również nie należy spodziewać się w tym roku.

 - Przebudowa torowiska w ul. Gdańskiej została zgłoszona do Biur Projektów Inwestycyjnych w 2021 roku. Do czasu wykonania kapitalnej przebudowy z w ramach zadań inwestycyjnych, GAiT planuje wykonać w tym roku naprawy przejazdów torowo-drogowych Gdańska-PCK i Gdańska- Emilii Plater – dodaje rzecznik GAiT.

Gdańska sieć tramwajowa ma obecnie 55,6 km długości.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama