Uroczyste wodowanie w Gdańsku
25 lipca 2025 roku w stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie kadłuba statku o numerze budowy NB 490. Wydarzenie to przyciągnęło uwagę zarówno przedstawicieli armatora, jak i branżowych ekspertów, którzy podkreślają szybkie tempo realizacji oraz wysoki standard wykonania.Kadłub ma długość 83,7 metra i wyporność około 2300 ton. Powstał w ciągu kilkunastu miesięcy od rozpoczęcia prac.
Tuż po wodowaniu kadłub został przekazany w holowanie. Zadanie przeprowadzenia jednostki do Danii powierzono nowoczesnemu holownikowi En Avant 20, specjalizującemu się w obsłudze dużych projektów stoczniowych i offshore
Skagen, serce duńskiego przemysłu stoczniowego
Dalsze prace będą prowadzone w głównej siedzibie Karstensen Shipyard w Skagen. W tym etapie statek zostanie wyposażony w układy napędowe i generatory, elektronikę nawigacyjną i systemy bezpieczeństwa. Zostanie zamontowane również wyposażenie rybackie do połowów pelagicznych oraz systemy mające ograniczać emisję spalin i zużycie paliwa. W Danii powstaną też wnętrza przeznaczone dla załogi. Planowane zakończenie budowy to koniec 2025 roku lub początek 2026 roku.
Stocznia przewiduje, że prace w Danii zakończą się pod koniec 2025 roku lub na początku 2026 roku, kiedy statek zostanie przekazany armatorowi.
Lunar Fishing Company, inwestycja w przyszłość
Zamawiającym jednostkę jest Lunar Fishing Company Limited z Peterhead w Szkocji, firma działająca od ponad 30 lat w branży połowów pelagicznych. Statek NB 490 ma umożliwić prowadzenie połowów śledzia, makreli i błękitka w dłuższych rejsach i przewożenie większych ładunków. Jednostka zostanie wyposażona w nowoczesne systemy energooszczędne, które ograniczają zużycie paliwa i koszty eksploatacji.
Polska stocznia w międzynarodowej lidze
Karstensen Shipyard Poland, gdański oddział duńskiej stoczni, w ostatnich latach dynamicznie zwiększa moce produkcyjne i portfel zamówień. Tylko w 2025 roku planowane jest co najmniej cztery wodowania nowych kadłubów, a w planach są kolejne kontrakty z armatorami z całej Europy.
Specjalizacja stoczni to:
-
budowa kadłubów statków rybackich dużej i średniej wielkości,
realizacja projektów dla jednostek badawczych i specjalistycznych,
ścisła współpraca z zagranicznymi partnerami przy montażu i wyposażaniu statków.
Dzięki takim projektom, jak NB 490, gdańska stocznia staje się ważnym elementem europejskiego łańcucha dostaw w sektorze budowy nowoczesnych statków rybackich.
Symbol współpracy i jakości
Projekt NB 490 jest wzorowym przykładem podziału pracy w nowoczesnym przemyśle stoczniowym: polska stocznia dostarcza solidny, precyzyjnie wykonany kadłub, a duńska stocznia w Skagen odpowiada za kompletne wyposażenie i finalne przekazanie jednostki armatorowi.
Wkrótce na Morzu Północnym zobaczymy NB 490, nowoczesny statek rybacki, który powstał dzięki synergii polskiego rzemiosła i duńskiej technologii.
Komentarze (0)