Rząd przeznaczył 5,1 miliarda złotych na dwie kluczowe inwestycje drogowe w Gdyni. Kwota ta została zabezpieczona w dwóch funduszach celowych: Krajowym Funduszu Drogowym oraz Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg (dla Estakady Kwiatkowskiego).
Środki pochodzą z części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy (KPO), co oznacza realne wsparcie z poziomu centralnego – inwestycje te znacznie przekraczają możliwości finansowe miasta. Jak podkreślają lokalne władze, to efekt wieloletnich starań i intensywnej współpracy z rządem.
Poprawa gdyńskiej gospodarki i nie tylko
Droga Czerwona to nowa arteria, która połączy Obwodnicę Trójmiasta z portem morskim w Gdyni, przebiegając przez tereny przemysłowe i dolinę logistyczną. Inwestycja zyskała status priorytetowy nie tylko ze względu na rozwój lokalnej gospodarki, ale także strategiczne znaczenie militarne. Poprawa dostępu do terminali wojskowych i możliwość obsługi transportów NATO to jeden z głównych argumentów MON. Według planów, droga zostanie oddana do użytku do 2030 roku, a jej koszt wyniesie około 4,5 miliarda złotych.Estakada Kwiatkowskiego, od lat będąca przeciążoną trasą tranzytową, przejdzie kompleksową modernizację. Obecnie wymaga ona częstych napraw dylatacji i generuje poważne utrudnienia w ruchu. Koszt modernizacji oszacowano na nawet 750 milionów złotych. Projekt zakłada podniesienie parametrów estakady do standardów TEN-T, co umożliwi jej pełne włączenie do europejskiej sieci transportowej. Prace mają być skoordynowane z budową Drogi Czerwonej, z którą estakada zostanie połączona.
Wspólny front rządu i samorządu przynosi efekty
Władze Gdyni, marszałek województwa pomorskiego oraz parlamentarzyści zgodnie podkreślają, że tak duże dofinansowanie nie byłoby możliwe bez ścisłej współpracy z rządem.
To największa inwestycja drogowa w historii Gdyni, która rozwiąże wieloletnie problemy komunikacyjne i wzmocni pozycję portu na mapie Europy – mówiła w trakcie konferencji prezydent Gdyni Aleksandra Kosiorek.
Specustawa i kolejne kroki – co dalej z inwestycjami?
Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło już prace nad specustawą, która ma znacząco przyspieszyć procedury administracyjne – m.in. uzyskiwanie decyzji środowiskowych. Obecnie trwają prace nad dokumentacją pierwszego odcinka Drogi Czerwonej: od Gdyni Chyloni do Estakady Kwiatkowskiego.Równolegle przygotowywany jest harmonogram inwestycji i wybór wykonawców. Rządowy raport „Pakt dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe” dodatkowo potwierdza strategiczne znaczenie tych inwestycji. Szczegóły poznamy już we wrześniu.
Komentarze (0)