Od września mieszkańcy Przymorza i sąsiednich dzielnic mogą liczyć na łatwiejszy kontakt z urzędem. W Filii Biblioteki „Bez Barier” przy ul. Czerwony Dwór 21 uruchomiono pilotażowy punkt obsługi Gdańskiego Centrum Kontaktu. To odpowiedź na potrzeby osób, które wolą załatwiać sprawy urzędowe osobiście, w szczególności seniorów i mieszkańców ze szczególnymi potrzebami.
Punkt będzie czynny dwa razy w tygodniu: w poniedziałki i czwartki w godzinach 11:00–17:00. Jak podkreślają władze miasta, nie jest to nowa filia urzędu, lecz dodatkowe miejsce umożliwiające bezpośredni kontakt z pracownikami GCK.
— Choć nasze centrum działa sprawnie od siedmiu lat i obsłużyło już ponad pół miliona spraw, nie każdy może lub chce korzystać z telefonu czy internetu. Dlatego dwa razy w tygodniu mieszkańcy, szczególnie z Przymorza, będą mogli załatwić swoje sprawy osobiście, uzyskać potrzebne informację lub złożyć pismo urzędowe. To pilotaż, który będziemy obserwować, aby sprawdzić, jak takie lokalne punkty sprawdzają się w praktyce. Jeśli projekt się powiedzie, nie wykluczamy otwierania podobnych miejsc w innych częściach Gdańska — mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Co można załatwić na miejscu?
Nowy punkt umożliwia złożenie dowolnego pisma do Urzędu Miejskiego, które natychmiast trafia do elektronicznego obiegu dokumentów. Pracownicy pomagają również w wypełnianiu formularzy i wniosków.
— W ramach pilotażu każda osoba będzie mogła złożyć dowolne pismo do urzędu, które od razu zostanie zarejestrowane i przekazane elektronicznie do odpowiedniej komórki. Oferujemy też pomoc w wypełnianiu formularzy i druków, a część z nich będzie można złożyć bezpośrednio w punkcie — mówił Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich.
Dodatkowo mieszkańcy będą mogli odebrać na miejscu niektóre dokumenty. Dzięki temu nie będą musieli oni jeździć do innych, dalszych punktów.
— Wytypowaliśmy także usługi, które formalnie będzie można zrealizować w punkcie i od razu odebrać gotowy dokument, na przykład zaświadczenia dotyczące podatku od nieruchomości. Jeżeli dana sprawa wymaga osobistej wizyty w urzędzie, jak np. przy wydawaniu dowodów osobistych, mieszkańcy będą mogli umówić się na konkretny dzień i godzinę. Wszystkie dotychczasowe usługi Gdańskiego Centrum Kontaktu, dostępne całodobowo przez siedem dni w tygodniu, pozostają w pełni funkcjonalne – mieszkańcy mogą zgłaszać kwestie związane z infrastrukturą miejską lub uzyskać informacje o sprawach urzędowych. Nowy punkt to przede wszystkim odpowiedź na potrzeby mieszkańców Przymorza, Żabianki i Zaspy, w tym osób w wieku senioralnym, które cenią bezpośredni kontakt. Dbamy też o utrzymanie najwyższych standardów dostępności — dodaje Filipowicz.
Oznacza to, że w bibliotece będzie można nie tylko złożyć dokumenty, ale również zgłosić usterkę, zarezerwować wizytę w urzędzie czy odebrać niektóre zaświadczenia.
Pilotaż odpowiadający na lokalne potrzeby
Otwarcie punktu to efekt rozmów z mieszkańcami i radnymi, którzy od dawna zgłaszali potrzebę stworzenia miejsca obsługi bliżej domów.
– Bardzo się cieszę, że możemy dziś otworzyć punkt Gdańskiego Centrum Kontaktu na Przymorzu. To wymierny efekt wniosków radnych i potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców. W dzielnicach takich jak Przymorze, Zaspa czy Żabianka rośnie liczba seniorów, którzy potrzebują łatwego dostępu do usług urzędu – mówiła Agnieszka Owczarczak, przewodnicząca Rady Miasta Gdańska. - W nowym punkcie każdy mieszkaniec otrzyma pomoc w przygotowaniu dokumentów, wypełnieniu wniosku, złożeniu pisma czy umówieniu wizyty w urzędzie. Jednocześnie będzie tu można zgłaszać różnego rodzaju sprawy związane z funkcjonowaniem miasta – od drobnych napraw, jak ławki czy oświetlenie, po większe kwestie dotyczące przestrzeni publicznej.
Pilotaż potrwa 12 miesięcy. Miasto będzie analizować m.in. ilu mieszkańców korzysta z punktu, jakie sprawy załatwiają oraz jakie mają sugestie. Po zakończeniu okresu pilotażowego miasto podsumuje sposób działania punktu oraz jego efekty, a następnie rozważy otwieranie kolejnych.
Biblioteka jako centrum sąsiedzkie
Miejsce otwarcia punktu nie jest przypadkowe. Biblioteka „Bez Barier” to przestrzeń dobrze znana mieszkańcom Przymorza, przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i naturalnie pełniąca funkcję lokalnego centrum życia społecznego.
– Biblioteka publiczna z definicji jest instytucją najbliższą mieszkańcom. To miejsce, w którym nie tylko obcujemy z książką i kulturą, ale także odpowiadamy na codzienne potrzeby społeczności lokalnej. Punkt bezpośredniej obsługi Gdańskiego Centrum Kontaktu w pełni wpisuje się więc w ducha biblioteki publicznej – mówił Jarosław Zalesiński, dyrektor Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku. – Dziś Gdańsk może poszczycić się już 30 bibliotekami, a lada moment otworzymy kolejną, na Ujeścisku. Chcę więc zadeklarować, że jeśli pilotaż projektu potwierdzi, że faktycznie odpowiada on na realne oczekiwania mieszkańców, jesteśmy gotowi rozmawiać o rozszerzeniu projektu punktów obsługi na kolejne dzielnice i lokalizacje.
Nowa inicjatywa to krok w stronę miasta przyjaznego, otwartego na różne potrzeby. Dla osób starszych, które nie korzystają z internetu, dla rodziców z dziećmi czy dla mieszkańców z ograniczeniami mobilności, możliwość załatwienia spraw w znanej i bliskiej przestrzeni ma ogromne znaczenie.
Jeśli pilotaż się sprawdzi, podobne punkty mogą wkrótce pojawić się także w innych dzielnicach Gdańska.
Komentarze (0)