Tramwaje N8C to pojazdy, które budzą skrajne emocje wśród pasażerów. Mają zarówno zwolenników jak i zagorzałych przeciwników. Historię ich eksploatacji w grodzie Neptuna opisywaliśmy tutaj. Mimo różnych wad, stanowią ponad połowę floty gdańskich tramwajów i jeszcze przez wiele lat będą służyć mieszkańcom. Aby mogły służyć pasażerom bardziej bezawaryjnie niż do tej pory, przewoźnik postanowił je zmodernizować.
Zmienny zakres modernizacji
W ciągu niecałych dwóch lat firma 4iB zmodernizowała już kilkanaście pojazdów. Początkowo wymianie podlegał jedynie napęd i instalacje elektryczne. Prawie w ogóle nie zajmowano się odświeżaniem wnętrz. W efekcie tramwaje po modernizacji straszyły zużytym wnętrzem: brudnymi, przetartymi fotelami, brudnymi ścianami i startą wykładziną podłogową.Z czasem w kolejnych egzemplarzach zaczęto wymieniać m.in. tapicerkę foteli czy wykładzinę podłogową, poprawiając nieco estetykę wiekowych tramwajów. Część z tych prac wykonano później także w wagonach, w których nie podjęto żadnych poprawek estetycznych. Wraz z kolejnymi egzemplarzami zakres modernizacji zwiększa się.
Teraz GAiT w kolejnych 7 tramwajach oprócz standardowej modernizacji napędu, instalacji elektrycznej i mechanicznej, planuje wykonanie szeregu prac dodatkowych. Odnowę przejdą pojazdy sprowadzone z Dortmundu. Wykonawca będzie musiał poprawić stan poszycia i zewnętrznego malowania pojazdów, wymienić uszkodzone okna i uszczelki, ale także laminaty ścienne. W wielu pojazdach wyłożenia ścian wewnętrznych są już mocno zużyte, zatem poprawi się estetyka wnętrza pojazdów. Oprócz standardowej obecnie wymiany wykładziny podłogowej, tapicerki foteli, oświetlenia na LED oraz dodania gniazd USB, pojawi się klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej.
Część N8C już ma klimatyzację
Nie będą to pierwsze wagony tego typu z klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej. W 2015 roku flotę 46 N8C z Dortmundu zasiliło kolejne 16 tramwajów z Kassel, które podczas modernizacji w zakładach Modertrans zyskały klimatyzację. Niestety, instalacja zamontowana w tych pojazdach nie słynie z wysokiej skuteczności. Pasażerowie często skarżą się, że w tych tramwajach mimo obecności klimatyzacji, rzadko czuć skutki jej pracy.Potencjalni wykonawcy mogą składać swoje oferty do 15 lipca. Modernizacja 7 tramwajów może odbywać się na terenie zajezdni Wrzeszcz lub w zakładach wykonawcy i powinna zakończyć się w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy.
Docelowo w ciągu najbliższych lat modernizację napędu przejdą wszystkie 62 tramwaje typu N8C.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.