reklama

System informacji pasażerskiej w tramwajach i autobusach wymaga rozbudowy?

Opublikowano:
Autor:

System informacji pasażerskiej w tramwajach i autobusach wymaga rozbudowy?  - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski Coraz większa liczba autobusów i tramwajów wyposażona jest w ekrany systemu informacji pasażerskiej pozwalające wyświetlać liczne, przydatne podróżnym informacje. Gdański pasażer otrzymuje jednak tylko podstawowe dane, a możliwości są ogromne.
reklama

Pasażer dobrze poinformowany?

Spora część gdańskich autobusów i tramwajów nadal jest wyposażona jedynie w niewielkie, diodowe wyświetlacze informujące pasażerów o linii, przystanku oraz trasie przejazdu. Ekrany te nie dają dużych możliwości prezentowania pasażerom dodatkowych informacji.

Każdy nowy pojazd pojawiający się w sieci ZTM wyposażony jest jednak w ekrany, dające praktycznie nieograniczone możliwości informowania pasażerów.

Ekrany podsufitowe prezentują pasażerom obecnie informacje o numerze linii, kierunku jazdy, kilku najbliższych przystankach oraz mapę i zdjęcie okolic przystanku. Pomiędzy przystankami na ekranie prezentowane są wiadomości dotyczące miejskich wydarzeń i akcji społecznych przygotowane przez miejski serwis internetowy.

W najnowszych oraz modernizowanych autobusach i tramwajach pojawiają się również ekrany boczne prezentujące tzw. koraliki, czyli całą trasę pojazdu. Na ekranach tych są też prezentowane informacje np. dotyczące objazdów oraz planowanych zmian rozkładów jazdy. Wzorem tablic przystankowych, treść komunikatów przewijana jest na pasku u góry tablicy.

Wydawać by się mogło, że pasażer otrzymuje wszystkie najważniejsze informacje, które mogą mu się przydać podczas podróży. Rozwiązania z innych polskich miast pokazują, że podróżny może otrzymać dużo więcej informacji, które pozwolą mu lepiej zaplanować swoją podróż już w trakcie jazdy autobusem lub tramwajem.

Dodatkowe komunikaty mogą być też przydatne dla osób, które korzystają z transportu zbiorowego okazjonalnie oraz dla odwiedzających Gdańsk turystów.

Podstawa to przesiadki

Najpowszechniejsza informacją, która prezentowana jest na ekranach LCD w pojazdach, a której nie otrzymują pasażerowie w Gdańsku, to przesiadki. W zależności od miasta prezentowana jest informacja o możliwości przesiadki na poziomie środka transportu (autobus, tramwaj, centrum przesiadkowe) lub z informacją o konkretnych liniach. Ten drugi przypadek jest zdecydowanie bardziej użyteczny dla podróżnego. W przypadku dużej sieci transportu, jak w Gdańsku, takie informacje mogą pomóc zdecydować o zmienia planu podróży np. w przypadku korków nawet pasażerowi, który nie zna wszystkich możliwych linii.

Ekran SIP z Wrocławia prezentuje listę możliwych przesiadek / Fot. Jan Biernat

Bardzo często w okolicy węzłów przesiadkowych informacja na ekranach wspierana jest również przez system zapowiedzi głosowych. Pasażerowie zamiast zwykłego komunikatu „Dworzec kolejowy” otrzymują pełną informację np. „Dworzec kolejowy. Możliwość przesiadki na inne linie autobusowe, tramwajowe oraz pociągi”.

Niektóre miasta stosują jeszcze bardziej zaawansowane systemy informacji o przesiadkach. W Tarnowie pasażer otrzymuje na ekranie LCD w każdym autobusie wiadomość o numerze linii, kierunku i czasie odjazdu innych autobusów, które przyjadą w ciągu 30 minut na przystanek do którego dojeżdża autobus.

Najbliższe przesiadki z przystanku w Tarnowie / Fot. MPK Tarnów

Utrudnienia przy wsiadaniu i wysiadaniu

Organizatorzy publicznego transportu zbiorowego bardzo często w ramach systemu informacji pasażerskiej ostrzegają też podróżnych o możliwych problemach podczas wysiadania. W Warszawie na liście przystanków oznaczone są te, niedostępne dla osób niepełnosprawnych oraz na których występują utrudnienia w dostępie do przystanku.

Na ekranie oznaczone są przystanki niedostępne dla osób niepełnosprawnych /Fot. Adam Klocusky/CC BY-SA

Za przystanki niedostępne dla osób niepełnosprawnych uznawane są te, które zlokalizowane są na wiaduktach lub w wykopach oraz nie zainstalowano na nich wind. W Gdańsku obecnie taka sytuacja występuje np. na przystankach Odrzańska czy Pohulanka.

Przystanki częściowo dostępne to takie, do których dostęp utrudniony jest m.in. ze względu na zbyt wysokie krawężniki, wysiadanie na jezdnię czy lokalizację na nieutwardzonej powierzchni. Wysiadanie na jezdnię odbywa się w Gdańsku na kilku przystankach tramwajowych np. Mickiewicza, Kasztanowa czy Rybołowców. Zdecydowanie więcej jest przystanków autobusowych, w przypadku których wysiadanie pasażerów odbywa się na nieutwardzone pobocze drogi np. Lubowidzka, Naftowa czy Łanowa I.

Kilka miast, oprócz ostrzeżeń graficznych, stosuje również informację głosową o utrudnieniach przy opuszczaniu pojazdu. W Warszawie od kilku lat, a we Wrocławiu od kilku miesięcy do nazw przystanków dograny został komunikat: „Uwaga! Wysiadanie na jezdnię”.

- Nowy komunikat sprawia, że korzystanie z tych przystanków jest bardziej bezpieczne. Pasażer, zanim wysiądzie z tramwaju, usłyszy informację, która przypomni mu, że wychodzi bezpośrednio na jezdnię - tłumaczy decyzję MPK Wrocław Krzysztof Balawejder, prezes wrocławskiej spółki.

[yt:fHLe_UltKIE]

Informacje rowerowe też możliwe

Jednak nie tylko tak oczywiste informacje prezentowane są pasażerom. W przywołanym już Tarnowie, gdzie jeszcze niedawno prezesem miejscowego MPK był obecny wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr, system informacji pasażerskiej został poszerzony o pierwszą w Polsce integrację z systemem roweru miejskiego. Pasażerowie zbliżając się przystanku, przy którym znajduje się stacja Tarnowskiego Roweru Miejskiego, otrzymają informacje o ilości obecnie dostępnych tam rowerów. Dodatkowo informacja o dostępności stacji rowerowej nadawana jest przez komunikat głosowy.

Na najbliższym przystanku znajduje się stacja roweru miejskiego. Dostępnych jest 7 rowerów /Fot. MPK Tarnów

ZTM wprowadzi zmiany?

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który na wpływ na system informacji pasażerskiej w pojazdach, ostatnio zaczął rozbudowywać komunikaty dla pasażerów. Po otwarciu punktu szczepień powszechnych przy ulicy Dębowej, tramwaje zatrzymując się na przystanku Chodowieckiego oprócz nazwy przystanku odtwarzały tez komunikat o wygodnym dojściu do placówki.

Czy możliwa jest rozbudowa systemu głosowej i wizualnej informacji pasażerskiej w gdańskich autobusach i tramwajach? Zapytaliśmy Zarząd Transportu Miejskiego o możliwość dodania najprostszych udogodnień dla pasażerów – informacji o możliwościach przesiadki oraz problemach przy wysiadaniu.

- Nie wykluczamy przygotowania komunikatu ostrzegającego pasażerów o wysiadaniu na jezdnię we wskazanych wyżej lokalizacjach, jak też, odrębnie, komunikatów dotyczących możliwości przesiadki z danej linii na inne środki transportu – mówi nam Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama