Marka PILEA należy do koncernu ARP E -VEHICLES z siedzibą w Bydgoszczy. Jest ona stosunkowa młoda, bo ma zaledwie dwa lata. Firma powstała w celu zaprojektowania i seryjnej produkcji innowacyjnego autobusu elektrycznego. Obecnie spółka sprzedaje zeroemisyjne pojazdy do wykorzystania głównie w transporcie zbiorowym. PILEA to seria autobusów o trzech długościach: 8,6m, 10m i 12m.
PILEA w gdańskich warunkach
Zamówione w ubiegłym roku autobusy elektryczne MAN Lion's City E powoli opuszczają fabrykę w Starachowicach, a pierwsze z nich dojadą na przestrzeni następnych tygodni. Całość dostaw ma zakończyć się we wrześniu, jednak niewykluczone, że mieszkańcy skorzystają z nich szybciej. Wiceprezydent Gdańska, Piotr Borawski wspomniał też, że spółka GAiT przymierza się do wynajmu 10 pojazdów napędzanych wodorem. Wcześniej na ulicach pojawi się jednak prototypowy elektryk marki PILEA.Testy autobusu PILEA 10E potrwają od czwartku, 8 czerwca, do poniedziałku, 12 czerwca.
- Testy rozpoczynamy od linii autobusowych 116, 149 i 249. O tym, gdzie w następnych dniach pojawi się testowany elektryk, będziemy informowali w mediach społecznościowych - mówił wiceprezydent Borawski.
Polityk wspomniał również o nietypowym sposobie ładowania baterii w pojazdach. Podczas gdy w innych miastach autobusy najczęściej ładuje się na pętlach końcowych, to w Gdańsku ten proces będzie odbywał się na zajezdni, w nocy. Władze Gdańska budują infrastrukturę tylko w zajezdni autobusowej, na co otrzymały dofinansowanie w ramach NFOŚiGW. Obecnie trwa budowa 18 ładowarek dla autobusów elektrycznych. Przypomnijmy: od zeszłego roku śródmiejską linię 100 obsługują zeroemisyjne pojazdy marki Karsan.
[news:1344521]
Prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Maciej Lisicki podkreślił, że technologia produkcji autobusów elektrycznych cały czas się rozwija. Optymalny zasięg do przejechania na jednym ładowaniu wynosi 400 kilometrów. Właśnie taki zasięg mają oferować nowe MANy. Trzeba zaznaczyć, że Gdańsk, przez podział na górny i dolny taras ma dość specyficzne warunki terenowe, wpływające na zużycie energii.
[news:1422529]
O ciekawostkach technicznych wspominał Marcin Zawadzki, dyrektor sprzedaży w firmie ARP E -VEHICLES.
- Unikalne rozwiązanie w naszym autobusie to bateria zamontowana w podłodze pojazdu. Dzięki temu środek ciężkości jest lepiej rozłożony, autobus jest stabilny i prowadzi się go pewniej oraz nie przechyla się on na zakrętach - wspominał. Konkurencyjne marki mają w większości baterie na dachu, a więc dodając dwie tony ciężaru na górę, pojazd jest bardziej podatny na przechyły. Nasz autobus 10-metrowy jest w stanie przejechać 300-350 kilometrów na jednym ładowaniu, a wersja 12-metrowa nawet do 500 kilometrów - nadmienił.
Autobus PILEA 12E to kolejny, testowany w ostatnim czasie przez Gdańsk autobus zeroemisyjny. Ostatnio był to Solaris 9 LE Electric.
[news:1413484]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.