Tramwajów na razie nie brakuje
Flota GAiT liczy obecnie 139 tramwajów. Za kilka miesięcy będzie ich 141, ponieważ spółka planuje zastąpić dwa spalone w grudniu 2021 roku tramwaje N8C innymi składami tego samego typu. Taka liczba pojazdów jest wystarczająca do obsługi wszystkich zaplanowanych kursów. Co więcej, przewoźnik ma jeszcze spory zapas, który pozwoli na obsługę trasy Nowa Warszawska bez dodatkowych zakupów. Z tego powodu w najbliższych latach nie należy spodziewać się zakupu kolejnych nowych pojazdów. GAiT skupia się na unowocześnianiu już posiadanej floty.Zakupy kolejnych nowych tramwajów znajdują się w planach GAiT, ale będą realizowane dopiero wraz z dalszą rozbudową gdańskiej sieci tramwajowej.
- Po zakończeniu ostatniej dużej inwestycji w naszą flotę tramwajową, czyli zakupie 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo, jesteśmy w stanie bez problemu obsłużyć trasę Nowa Warszawska – mówi w rozmowie z portalem Puls Gdańska Maciej Lisicki, prezes GAiT. – W przyszłości planujemy zakup nowych pojazdów. Oczywiście zależy to od planów budowy trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz – dodaje.
Budowa trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz łączącą Piecki-Migowo z Wrzeszczem z pominięciem centrum jest obecnie projektowana, co potrwa do końca tego roku. Prace budowlane rozpoczną się po uzyskaniu wszystkich uzgodnień i pozwoleń. W tej kwestii cały czas urzędnicy napotykają trudności. Od kilku lat Gdańsk bezskutecznie stara się o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu nowej trasy. Na razie nie można zadeklarować konkretnego terminu ukończenia budowy. To oznacza, że na kolejnych nowych tramwajów nie należy spodziewać się w najbliższych latach.
Tramwaje dłuższe i z napędem bateryjnym?
Terminu dostaw kolejnych tramwajów na razie nie można przewidzieć, jednak już teraz wiadomo, że będą one dłuższe niż eksploatowane to tej pory tramwaje Pesa Swing i Pesa JazzDuo, które mają około 30 metrów długości. GAiT chciałby zamówić pojazdy o długości ponad 40 metrów.
- Do obsługi wspomnianej trasy GPW chcielibyśmy zakupić pojazdy o długości ponad 40 metrów, ponieważ przewidujemy na niej duże potrzeby przewozowe – tłumaczy nam prezes Maciej Lisicki. - W zależności od przebiegu trasy, jej ostatecznego kształtu, może ewentualnie zaistnieć konieczność obsługi jej fragmentu przez tramwaje z dodatkowym zasilaniem bateryjnym. W takiej sytuacji nowe tramwaje dedykowane nowej trasie musiałyby być w ten rodzaj napędu wyposażone. Nie oznacza to jednak, że tramwaje te nie mogłyby kursować także na innych trasach. Jak najbardziej możliwa byłaby obsługa nimi także już istniejących połączeń – dodaje.
W Polsce tramwaje o podobnej długości eksploatowane są w Krakowie. Tamtejsze MPK eksploatuje 36 tramwajów Pesa Krakowiak, które są najdłuższymi w naszym kraju. Mają prawie 43 metry długości i mogą przewieźć około 300 pasażerów. Dla porównania najnowsze gdańskie Jazzy Duo mają 29,7 metra długości i są w stanie zmieścić do 214 osób.
Porównanie długości tramwajów: gdańskiego Jazza oraz Pesy Krakowiak. /Oprac. PulsGdanska.pl/Graf. PESA
Długie, ponad 40-metrowe tramwaje jeździły już po Gdańsku przez wiele lat. Były to trzywagonowe składy Konstali 105Na, które w przeszłości pojawiały się na wielu trasach. Od 2017 roku obsługiwały linię nr 8 z Jelitkowa na Stogi. Ich regularna eksploatacja zakończyła się 4 marca 2021 roku.
Dziś najdłuższymi tramwajami w Gdańsku są Swingi 120NaG, które mają 30,12 metra długości i mieszczą około 205 pasażerów. Nieco krótsze są najnowsze Jazzy Duo 128NG, które mają 29,7 metra długości.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.