reklama

Dostawy nowych tramwajów chwilowo wstrzymane

Opublikowano:
Autor:

Dostawy nowych tramwajów chwilowo wstrzymane - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Transport miejski
reklama


Pandemia koronawirusa chwilowo wstrzymała mocno opóźnione dostawy tramwajów Pesa JazzDuo do Gdańska. Po miesięcznym zastoju producent obiecuje jednak rychłe wznowienie dostaw.



Ostatni tramwaj Pesa JazzDuo dotarł do Gdańska w ciągu ostatniego miesiąca. Był to pojazd o numerze 1066, który jest jedenastym egzemplarzem z trwającej dostawy. Do dostarczenia pozostały bydgoskiemu producentowi 4 tramwaje w ramach zamówienia podstawowego oraz 15 z zamówienia dodatkowego. Choć realizacja kontraktu jest i tak opóźniona o wiele miesięcy, co rusz pojawiają się kolejne przeszkody. Tym razem wpływ na to ma pandemia koronawirusa. Kolejny tramwaj jednak wkrótce powinien pojawić się w Gdańsku.


- Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast, jak informuje nas Pesa, kolejne dostawy  uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których PESA pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. Dostawy tych elementów są jednak częściowo opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią Covid-19 – tłumaczy w rozmowie z serwisem Puls Gdańska Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

reklama


Połowa kontraktu w połowie roku


Pozostałe trzy tramwaje także są na etapie dość zaawansowanej produkcji. Producent daje sobie jeszcze dwa miesiące na ich dostarczenie do GAiT. To jednak nie koniec, ponieważ miejski przewoźnik czeka na dostawę kolejnych 15 pojazdów w ramach zamówienia dodatkowego.


- Jak informuje nas producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie 3 tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku. W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia – dodaje Anna Dobrowolska.


Wysokie kary oszczędnością dla miasta


Z powodu wielomiesięcznego opóźnienia w realizacji kontraktu GAiT nalicza producentowi kary. Przypomnijmy, że pierwszy tramwaj dotarł do Gdańska z blisko 8-miesięcznym opóźnieniem. Siłą rzeczy z opóźnieniem dociera także każdy kolejny tramwaj, w związku z czym wysokość kar dla producenta stale rośnie.

reklama


- Obecnie kary za opóźnienia w dostawie 11 odebranych tramwajów oraz pakietów specjalistycznych wynoszą  łącznie 26 mln zł. Kary egzekwowane są na bieżąco – informuje Anna Dobrowolska.


Kary prawdopodobnie przewoźnik naliczy także za kolejne dostarczone z opóźnieniem tramwaje, w związku z tym ich wysokość powinna jeszcze wzrosnąć.  Dzięki karom płaconym przez niewywiązującego się z umowy producenta, miasto za nowe tramwaje zapłaci mniej niż przypuszczano. Jeden tramwaj JazzDuo kosztuje około 8 mln zł, co oznacza, że po opłaceniu przez producenta nałożonych już kar ponad 3 pojazdy miasto otrzyma „gratis”.


Problem ma jednak producent tramwajów, czyli bydgoska Pesa, która mocno zalega z dostawami dla innych miast. Wielomiesięczne opóźnienia producent ma w dostawach swoich produktów między innymi do Częstochowy i Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Narastające problemy producenta mogą sprawić, że trwająca dostawa będzie ostatnią realizowaną przez tę firmę w naszym mieście.

reklama


Tramwaj nie na czasy pandemii


Nowe tramwaje Pesa JazzDuo mimo zalet w postaci klimatyzacji oraz całkowicie niskiej i płaskiej podłogi, okazały się mało użyteczne podczas pandemii koronawirusa. Wszystko przez niską liczbę miejsc siedzących. Zgodnie z obecnie panującymi obostrzeniami w pojazdach transportu zbiorowego może podróżować maksymalnie tyle osób, ile wynosi połowa liczby miejsc siedzących w pojeździe. Nowe tramwaje mają jedynie 28 miejsc siedzących, przez co zgodnie z aktualnymi obostrzeniami mogą zabrać zaledwie 14 osób. To o jednego pasażera mniej niż zabiera przeciętny, bezprzegubowy autobus Solaris Urbino 12. Najnowsze gdańskie Jazzy są zatem w aktualnych realiach nie tylko najmniej pojemnymi tramwajami, ale także jednymi z najmniej pojemnych pojazdów w całej flocie GAiT.

reklama


reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama