W ostatnim czasie do naszej redakcji zgłosiło się kilkoro mieszkańców dzielnicy Nowy Port zmartwionych faktem, że zawieszone na początku pandemii kursy do dziś nie zostały przywrócone. Skargi dotyczą między innymi linii tramwajowej nr 5, dowożącej mieszkańców do Brzeźna i Wrzeszcza. Przed pandemią w godzinach szczytu kursy odbywały się co 10 minut. Teraz wykonywane są co 20 minut.
- W Nowym Porcie przez cały tydzień na linii 5 mamy weekendowy rozkład jazdy. Niemal tyle samo kursów jest od poniedziałku do piątku, w soboty, a także większość niedziel - żali się pan Michał.
- Podróżuję z synem do przedszkola linią nr 5.Tramwaj zawsze jest pełen. Uważam, że w pojazdach jest zbyt tłoczno, szczególnie teraz, kiedy mamy epidemię. - mówi nam pani Malwina.
Na rozkład jazdy tramwajów skarżą się także pasażerowie podróżujący wzdłuż alei Hallera. Po zmniejszeniu częstotliwości na linii nr 5, w godzinach szczytu odstępy między odjazdami kursującej co 10 minut linii 3 i kursującej co 20 minut linii nr 5 są nieregularne.
- Podróżuję codziennie do Brzeźna. Po południu na tramwaj trzeba czasem trzeba czekać 5, a czasem 10 minut. W efekcie część tramwajów jest przepełniona. Taki rozkład ciężko zapamiętać, to nie jest atrakcyjna oferta - uważa pan Bartosz.
Mieszkańcy zwracają także uwagę na pogorszenie się oferty autobusowej. Linia nr 283, dojeżdżająca m.in. do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego przestała kursować w weekendy. Całkowicie zniknęła linia nr 188 łącząca Nowy Port ze szpitalem na Zaspie i przystankiem SKM Gdańsk Zaspa. Ta linia przed likwidacją miała bardzo skromną ofertę. Funkcjonowała tylko w dni robocze w godzinach szczytu i wykonywano na niej około 4 kursów na dobę.
- Nie wiem, dlaczego zniknęła linia nr 188. Miała mało kursów, ale podróżowałem nią do pracy. Teraz muszę się przesiadać. Myślę o zakupie samochodu. Tak będzie wygodniej - mówi pan Cezary.
Dzielnica się wyludnia
Zapytaliśmy Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku o przyczyny zmniejszenia oferty do dzielnicy Nowy Port. Niestety, nie mamy dobrych wieści dla pasażerów. Aktualna oferta prawdopodobnie nie ulegnie zwiększeniu, ponieważ stale zmniejsza się liczba potencjalnych pasażerów.- Dzielnica Nowy Port charakteryzuje się ujemnym saldem migracji – za okres ostatnich 16 lat wynosi -21,96%. W sposób bezpośredni przekłada się to na liczbę pasażerów na liniach tramwajowych i autobusowych obsługujących tę dzielnicę, stąd w chwili obecnej nie planujemy zmian w ofercie przewozowej. Należy również uwzględnić fakt, iż z powodu aktualnej sytuacji epidemicznej w pojazdach komunikacji miejskiej podróżuje mniejsza liczba pasażerów - informuje w rozmowie z Portalem Puls Gdańska Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Zarząd Transportu Miejskiego nie odpowiedział na nasze pytania dotyczące frekwencji w pojazdach na linii 188 przed jej zawieszeniem. Organizator przewozów nie odniósł się także do nieregularnych odjazdów tramwajów kursujących wzdłuż al. Hallera w kierunku Brzeźna.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.