System roweru metropolitalnego Mevo, po półrocznym opóźnieniu ruszył w marcu 2019 r. Operator systemu, spółka NB Tricity, przez ponad pół roku nie uruchomiła docelowej floty systemu (4000 jednośladów). Pogarszająca się sytuacja finansowa operatora oraz niedotrzymywanie terminów dostaw wymusiły na władzach OMGGS wypowiedzenie umowy
- Było to dla nas olbrzymie rozczarowanie. Tak długo pracowaliśmy nad systemem, który mieszkańcy od razu pokochali. Odpowiedzialność za finanse publiczne wzięła jednak górę. Płacenie operatorowi kolejnej transzy pieniędzy mogło oznaczać wyrzucenie pieniędzy w błoto. Opinia finansowa, którą wtedy zleciliśmy nie pozostawiała nam w tym zakresie złudzeń. Jakkolwiek najbardziej racjonalna, była to bardzo smutna decyzja - mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.
Skąd tak długa przerwa w funkcjonowaniu Mevo?
Po rozwiązaniu umowy z operatorem Mevo 1.0 na własność OMGGS przeszło ok. 1000 rowerów z napędem elektrycznym oraz cała infrastruktura systemu - strona internetowa, aplikacja, czy parkingi rowerowe. Pomimo wielu zapowiedzi system prawdopodobnie wystartuje po trzyletniej przerwie. Skąd tak długi czas oczekiwania?Zamawiającym system jest stowarzyszenie samorządów - Obszar Metropolitalny-Gdańsk-Gdynia-Sopot. Jest ono podmiotem publicznym, więc podlega ścisłym procedurom prawa zamówień publicznych. W związku z tym wszystkie firmy biorące udział w przetargu mogły odwoływać się na wszystkich etapach postępowania. Firma Nextbike aż czterokrotnie odwoływała się do Krajowej Izby Odwoławczej, tym samym znacznie opóźniając proces wznowienia systemu.
[news:1127278]
Pandemia koronawirusa ma również duży wpływ na opóźnienia w starcie Mevo 2.0. W ostatnim czasie znacznie wzrosły ceny części rowerowych oraz czasy dostaw. Pandemia jest powodem wydłużenia czasu na uruchomienie systemu przez wykonawcę.
Co wiemy o nowym operatorze?
Operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo 2.0 została hiszpańska spółka City Bike Global. Złożyła ona najkorzystniejszą ofertę opiewającą na ok. 159 mln zł. Firma obecnie operuje systemami rowerów miejskich m.in.: we Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, Finlandii, a w marcu tego roku uruchomi rowery w Sztokholmie. Podwykonawcą City Bike Global w Polsce będzie firma Geovelo z siedzibą w Szczecinie. Rowery na ulicę metropolii wyjadą do końca czerwca przyszłego roku.[news:1204810]
Nowe Mevo - jak będzie wyglądało?
Co najważniejsze, flota rowerów zwiększy się o prawie 100 pojazdów. Mevo 2.0 będzie systemem mieszanym, w którego skład wchodzi 3099 rowerów elektrycznych i 1000 tradycyjnych. Liczba stacji wzrośnie o 57 nowych parkingów z dotychczasowych 660 do 717. Zostaną one ustawione w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie oraz w gminach Kolbudy i Kosakowo.Rowery elektryczne będą miały zasięg 100 km (dotychczas wynosił on 60 km). Po rozładowaniu baterii będzie można skorzystać z roweru, płacąc równowartość stawki za wypożyczenie roweru tradycyjnego. Operator zapewni 51 punktów ładowania, rozlokowanych na całym obszarze funkcjonowania systemu.
System Mevo będzie całoroczny, jednak zimą jego dostępność będzie wynosiła 50% floty. W tym czasie reszta rowerów będzie poddawana niezbędnym naprawom. Jednoślady tradycyjne będą wyposażone w 7-biegową przekładnię, a elektryczne w 3-biegową. Rowery będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji, kart zbliżeniowych, urządzeń z NFC oraz przez infolinię.
Jak będzie wyglądał cennik Mevo?
Poniżej zamieszczamy cennik abonamentów, które będą obowiązywały w ramach systemu Mevo 2.0.
TARYFA MIESIĘCZNA | 29,99 ZŁ |
TARYFA ROCZNA | 259, 99 ZŁ |
TARYFA MINUTOWA | 0,15 ZŁ (ROWER TRADYCYJNY), 0,30 ZŁ (ROWER ELEKTRYCZNY) |
WYPOŻYCZENIE NA 48H | 59, 99 ZŁ |
- taryfa miesięczna i roczna pozwoli na 120 minut jazdy dziennie rowerem tradycyjnym, lub 60 minut jazdy rowerem elektrycznym,
- taryfa 48h pozwoli na 480 minut jazdy dziennie rowerem tradycyjnym oraz 240 min jazdy rowerem elektrycznym,
- po wykorzystaniu minut abonamentowych każda minuta jazdy rowerem tradycyjnym będzie kosztowała 0,10 zł, a rowerem elektrycznym 0,20 zł.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.