Jeszcze pod koniec grudnia 2020 r. na łamach Pulsu Gdańska podsumowywaliśmy, co dzięki Nowej Warszawskiej zyskają rowerzyści. Będzie to przede wszystkim wyczekiwane połączenie od al. Havla z al. Adamowicza. Budowa Nowej Warszawskiej to także początek przyszłej trasy rowerowej, która wzdłuż Nowej Jabłoniowej poprowadzi do Otomina.
Obecnie rowerzyści muszą poruszać się po ruchliwej ul. Warszawskiej. Po otwarciu nowej trasy jazda rowerem stanie się bardziej komfortowa i bezpieczna.
Co zyskają rowerzyści w okolicach al. Havla?
Jak wiadomo, skrzyżowanie Nowej Warszawskiej z ul. Łódzką i al. Havla wymagało zastosowania wielu różnych rozwiązań torowo-drogowych. W projekcie trzeba było uwzględnić skrzyżowanie tras tramwajowych, jezdni, chodników i dróg rowerowych. Wobec tego postanowiliśmy zgłębić dokumentacje projektową dla tego miejsca i sprawdzić, jakie rozwiązania przewidziano dla ruchu rowerowego. Powstaną nowe przejazdy rowerowe, wjazdy z jezdni w drogi rowerowe oraz chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym.
Tak dotychczas wyglądało skrzyżowanie Łódzkiej z Havla. Dla rowerzystów istniał jedynie wjazd z jezdni Łodzkiej jadąc od Płockiej. Teraz powstaną tu nowe przejazdy rowerowe, wygodniejsze wjazdy z jezdni oraz chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym.
Zgodnie ze standardami rowerowymi miasta, przejazdy rowerowe będą wymalowane czerwoną farbą, tak aby były bardziej widoczne dla kierowców. Światła dla rowerzystów będą wzbudzane automatycznie, z wyjątkiem jednego z przejazdów, na którym funkcjonować będzie automatyczna detekcja. Przy samych przejazdach planuje się również montaż podpórek dla rowerzystów.
W tym miejscu powstanie nowy przejazd rowerowy, który pozwoli na wjazd rowerzystom jadącym z Nowej Warszawskiej bezpośrednio na drogę rowerową wzdłuż al. Havla. Przejazd zostanie wykonany bez towarzyszącego przejścia dla pieszych.
Co z zamkniętą drogą rowerową wzdłuż Havla?
Obecnie, podczas trwania prac na skrzyżowaniu ul. Łodzkiej z al. Havla zamknięto kilkusetmetrowy fragment drogi rowerowej. Rowerzyści poruszają się teraz wąskim chodnikiem, współdzielonym z pieszymi. Jeden z czytelników zgłosił do nas swoją obawę o to, co stanie się po wybudowaniu Nowej Warszawskiej z zamkniętą drogą rowerową. Poruszają się po niej ciężkie pojazdy budowlane, więc nawierzchnia jest narażona na uszkodzenia. Oficer rowerowy uspokaja i zapewnia, że fragmenty drogi rowerowej, które zostały uszkodzone przez wykonawcę zostaną wyremontowane.
Fragment zamkniętej drogi rowerowej wzdłuż al. Havla.
Powstanie kolejny licznik rowerowy
Obecnie w Gdańsku zamontowanych jest 30 automatycznych, indukcyjnych liczników rowerowych. Takie urządzenia znajdują się również na al. Adamowicza oraz al. Havla. Dane obu urządzeń wskazują kolejno 3052 i 4044 przejazdów rowerzystów od początku tego roku. Joanna Bieganowska, z Urzędu Miejskiego w Gdańsku informuje, że licznik rowerowy zostanie zamontowany również na Nowej Warszawskiej w ramach osobnego zamówienia.Istnieje szansa, że nawet jeszcze w tym roku uda się otworzyć Nową Warszawską dla ruchu rowerowego. Pierwsze fragmenty drogi rowerowej między ul. Piotrkowską, a al. Havla już są widoczne.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.