reklama

Jakie będzie nowe Mevo? Analiza założeń drugiej wersji systemu

Opublikowano:
Autor:

Jakie będzie nowe Mevo? Analiza założeń drugiej wersji systemu - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Rowery Kilka dni temu Obszar Metropolitalny Gdańsk- Gdynia- Sopot zaprosił mieszkańców Pomorza zainteresowanych rozwojem systemu roweru Mevo na spotkanie informacyjne. Uczestnicy mogli dowiedzieć się na jakim etapie są obecne prace nad drugą wersją systemu, oraz zadać pytanie zamawiającemu- OMG-G-S. W tej publikacji przyjrzymy się założeniom Mevo 2.0.
reklama

Kiedy rowery wyjadą na ulice metropolii?

Pierwszym i zasadniczym pytaniem jest to, kiedy rower metropolitalny wróci na ulice Pomorza. Z harmonogramu, który OMG-G-S zaprezentował na spotkaniu wynika, iż jeszcze w tym miesiącu potencjalni wykonawcy zostaną zaproszeni do składania ofert. W lutym tego roku ma nastąpić składanie ofert, a w marcu rozstrzygnięcie przetargu i wybór wykonawcy. Planowane uruchomienie systemu przewidziano jeszcze w listopadzie tego roku. Do tego czasu jednak dużo może się zmienić. Trzeba wziąć pod uwagę, że przetarg na obsługę systemu roweru metropolitalnego jest wart kilka milionów złotych, a często takie przetargi ulegają przedłużeniu. Ponadto nie jest wykluczone, że wpłyną skargi do KIO. Te miały miejsce w zeszłym roku, podczas prowadzonego dialogu konkurencyjnego. Zamawiający wykluczył spółkę Nextbike, jednak po decyzji KIO firma została przywrócona do rozmów.

Co z istniejącą flotą i infrastrukturą?

Po rozwiązaniu umowy z firmą NB Tricity w październiku 2019r. na własność OMGGS przeszło ponad 1000 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, wszystkie stacje i totemy widoczne na ulicach metropolii oraz aplikacja i system IT. Wszystkie te rzeczy zostaną wykorzystane w drugiej odsłonie systemu. W Mevo 2.0 planowane jest uruchomienie 4100 rowerów, z których 1000 będzie tradycyjnych, a 3100 elektrycznych. To dobra decyzja, dzięki której nic nie zostanie zmarnowane. Na spotkaniu z mieszkańcami podkreślono, że baterie w rowerach są na bieżąco serwisowane, a więc nie będzie problemu z przywróceniem rowerów do ruchu. Stacje Mevo są gęsto rozlokowane w różnych częściach miasta oraz sprawdzają się bardzo dobrze również jako parkingi dla rowerów prywatnych.

Mevo pojedziemy również w sezonie zimowym!

Mevo 2.0 będzie systemem całorocznym. Ta kwestia pozostaje niezmienna od pierwszej odsłony systemu, przynajmniej teoretycznie, gdyż za pierwszym razem nie wytrzymał on pierwszego roku działalności. Jak pokazują liczniki rowerowe na terenie Trójmiasta ruch rowerowy zimą rośnie z roku na rok. Jest to z pewnością spowodowane wzrostem popularności roweru, jako środka transportu w mieście oraz zmianami klimatycznymi- które postępując z roku na rok czynią zimę łagodniejszą. W sezonie zimowym, od grudnia do końca lutego, do dyspozycji mieszkanek i mieszkańców metropolii pozostanie 50% floty rowerów. 

Decentralizacja ładowania- czy usprawni serwisowanie rowerów?

Kolejnym założeniem Mevo 2.0 jest decentralizacja ładowania. Dotychczas wszystkie rowery z Trójmiasta były serwisowane w halach AmberExpo przy gdańskim stadionie. W Tczewie za serwis rowerów i wymianę baterii odpowiadali Tczewscy Kurierzy Rowerowi. W przypadku poważniejszych awarii rowery były transportowane do Gdańska. Takie rozwiązanie było nieekonomiczne i nieekologiczne. W drugiej odsłonie systemu mają powstać punkty serwisowe w rożnych częściach obszaru działania Mevo. Dzięki takiemu rozwiązaniu wymiana baterii oraz serwis rowerów będzie szybszy i sprawniejszy. Warto też wspomnieć, że rozważana jest budowa stacji ze specjalnymi przyłączami do ładowania rowerów bez ręcznej wymiany baterii. Takie rozwiązanie zastosowano w przypadku rowerów elektrycznych w warszawskim rowerze publicznym- Veturilo. 

Czwarta generacja rowerów zostanie- czy to dobre rozwiązanie?

Mevo 1.0 było pierwszym systemem w Polsce, którego flota w 100% składała się z rowerów IV generacji. W większości polskich miast funkcjonują rowery III generacji, które muszą być zwrócone na stacji. W przypadku Mevo zwrot roweru możliwy był poza stacją, jednak związany był on z dopłatą 3zł. Użytkownik, który wypożyczył rower wolnostojący i zwrócił go na stację był nagradzany premią w wysokości 2zł. Takie rozwiązanie jest z pewnością innowacyjne i funkcjonalne. Jeśli jednak tak jak w przypadku Mevo 1.0 będzie brakowało rowerów, doprowadzi ono do prób oszustwa, takich jak wywożenie rowerów np. na zamknięty camping na Półwyspie Helskim, czy nawet zwrot roweru w... przydomowym garażu. Takie sytuacje zdarzały się po uruchomieniu systemu poprzednim razem. 

Abonamenty i kary- zapłacimy więcej

Jak już wiadomo zostaną podwyższone ceny abonamentów za korzystanie z rowerów Mevo. Abonament miesięczny z dotychczasowych 10 zł przy 90 min. jazdy dziennie wzrośnie do maksymalnie 30 zł i 60 min jazdy rowerem elektrycznym, lub 120 min. rowerem tradycyjnym. Zostaną również zmienione warunki nakładania kar, jak i same kary za nieregulaminowe korzystanie z rowerów. Ponieważ przetarg jeszcze nie został ogłoszony, nie znamy dokładnych wartości wspomnianych kar oraz zasad ich nakładania. 

Mevo w Kolbudach i Kosakowie

Do Mevo 2.0 dołączą również Gmina Kolbudy i Gmina Kosakowo. Ilość stacji i ich lokalizacja w poszczególnych gminach nie jest nam jeszcze znana. Inne gminy zainteresowane dołączeniem do projektu będą mogły to zrobić na zasadzie prawa opcji. O lokalizacji stacji decyduje indywidualnie gmina, na której obszarze stacja się znajduje. Nieuniknione są drobne zmiany w dotychczasowych lokalizacjach stacji rowerowych.

Co z niewypłaconymi pieniędzmi użytkowników?

Jak poinformował OMG-G-S operator Mevo 1.0 ma zaległości do spłaty użytkownikom w łącznej kwocie aż 435,4 tysiące złotych. Niestety, jest duża szansa, że użytkownicy nie doczekają się zwrotu zamrożonych pieniędzy. Aby na przyszłość zapobiec takiej sytuacji pieniądze użytkowników Mevo będą przechowywane przez OMGGS.

Ogólne założenia i plany na system Mevo 2.0 opisywaliśmy w naszym artykule z przed kilku dni.

Do tematu roweru metropolitalnego Mevo będziemy wracać na łamach Pulsu Gdańska.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama