reklama

Czy rząd planuje nową trasę kolejową Gdańsk – Elbląg?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Puls Gdańska

Czy rząd planuje nową trasę kolejową Gdańsk – Elbląg? - Zdjęcie główne

foto Puls Gdańska

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

TransportGdańsk i Elbląg mogą połączyć szybsze pociągi. Obecnie trwają analizy nowej linii, a modernizacje istniejących torów zwiększą komfort i przepustowość tras.
reklama

Gdańsk – Elbląg: koncepcja nowej linii kolejowej

Ministerstwo Infrastruktury wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi analizuje możliwość stworzenia nowego szybkiego połączenia między Gdańskiem, Nowym Dworem Gdańskim i Elblągiem. Projekt wpisano do Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku z perspektywą do 2032 r., a realizacja będzie zależna od dostępności funduszy i wyników Zintegrowanej Sieci Kolejowej, których zakończenie planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.

Modernizacja istniejących tras

Obecnie podróż z Gdańska do Elbląga odbywa się głównie liniami nr 9 i 204. Na odcinku Malbork – Elbląg trwa wymiana torów, która zakończy się w grudniu 2025 roku. W 2026 roku planowana jest modernizacja urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej oraz przebudowa peronów, co pozwoli na podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h. Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu regioekspresem z Gdańska do Elbląga wyniesie około 50 minut.

reklama

Dodatkowo przewidziano podniesienie parametrów linii nr 256 Szymankowo – Nowy Dwór Gdański. Działania te pozwolą w przyszłości uruchomić nowe połączenia pasażerskie i usprawnić transport towarowy, w tym przewozy intermodalne do Portu Północnego.

Historyczne uwarunkowania i potrzeby regionu

Układ sieci kolejowej w delcie Wisły wciąż odzwierciedla strukturę sprzed ponad stu lat. Po 1945 roku Trójmiasto stało się kluczowym ośrodkiem gospodarczym, a Elbląg odzyskał znaczenie portowe. Obecne połączenia są niewydolne, a magistrala E65 jest przeciążona ruchem pasażerskim i towarowym.

reklama

Już w latach 40. XX wieku planowano linię Gdańsk – Nowy Dwór – Elbląg, która miała połączyć Trójmiasto z Żuławami i usprawnić przewozy regionalne. Dziś koncepcja powraca w nowej odsłonie, z uwzględnieniem ruchu pasażerskiego i towarowego oraz strategicznych połączeń z Portem Północnym.

Korzyści dla przewozów towarowych i pasażerskich

Nowa linia mogłaby odciążyć magistralę E65, pełniąc funkcję obwodnicy towarowej dla portu. Dzięki strategicznym bocznicom i mostom nad Martwą Wisłą przewozy towarowe byłyby bardziej punktualne, a przewozy pasażerskie – szybsze i mniej zależne od korków w Trójmieście. Linie obsługiwałyby zarówno codzienne dojazdy do pracy, jak i rozwój lokalnego rynku pracy w powiecie nowodworskim i miastach takich jak Nowy Staw.

reklama

Dogodne warunki terenowe i wyzwania inwestycji

Większość planowanej trasy przebiega przez tereny rolnicze, co ogranicza konflikty z zabudową miejską. W Gdańsku i Elblągu możliwe jest wykorzystanie starych torowisk, w tym nieczynnych linii wąskotorowych, oraz modernizacja istniejących bocznic. Głównym wyzwaniem pozostają dwa mosty nad Martwą Wisłą i Leniwką, które mogą zostać zbudowane w sposób podobny do nowych mostów drogowych na DK7 w Kiezmarku.

Przyszłość inwestycji

Decyzje o budowie nowego odcinka zależą od wyników analiz w ramach Zintegrowanej Sieci Kolejowej oraz od dostępności funduszy po 2035 roku. Modernizacja istniejących tras oraz potencjalna realizacja nowej linii mogą diametralnie poprawić dostępność transportową regionu, zwiększyć przepustowość portów i wzmocnić przewozy pasażerskie w Trójmieście i na Żuławach.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo