W ramach rządowego programy budowy nowych przystanków kolejowych do 2025 roku wytypowano w Gdańsku 5 lokalizacji: Gdańsk Nowe Szkoty, Gdańsk Zaspa Towarowa, Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Osowa Północ oraz Gdańsk Maszynowa. Pierwsze trzy przystanki leżą na dawnej trasie SKM do Nowego Portu. Kolejne dwa byłyby zupełnie nowymi przystankami. Osowa Północ byłaby zlokalizowana na linii 201 z Gdyni do Kościerzyny, a Gdańsk Maszynowa na linii 234, będącej częścią planowanego tzw. bajpasu kartuskiego.
Aktualnie prace skupiają się na uzgodnieniach i konsultacjach dotyczących budowy wspomnianych przystanków. Przedstawiciele gdańskiego magistratu zasygnalizowali konieczność rozszerzenia projektów budowy peronów o elementy infrastruktury służącej przesiadkom, takim jak: Park & Ride, Park & Kiss, Park & Bike. Poszczególne lokalizacje będą wymagały także innych dodatkowych prac. Przykładowo przy przystanku Gdańsk Maszynowa konieczna byłaby przebudowa wiaduktu nad ul. Stokłosy. Lokalizacja przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa prawdopodobnie byłaby inna niż znana z czasów SKM do Nowego Portu z uwagi na zmieniającą się przez lata przestrzeń i zabudowę w okolicy.
Co ciekawe, władze miasta podczas konsultacji wskazały również dwie lokalizacje nowych przystanków: Gdańsk Firoga oraz Gdańsk Karczemki. Ich powstanie, w przeciwieństwie do pozostałych, jest już niemal pewne. Pierwszy z nich powstanie na linii PKM między Gdańskiem Matarnią a Portem Lotniczym przy okazji elektryfikacji całej trasy, a drugi powstanie na trasie tzw. bajpasu kartuskiego, którego budowa rozpocznie się w najbliższych miesiącach.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.