Budowa tzw. bajpasu kartuskiego jest związana z planowaną przebudową i elektryfikacją linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Po jej fragmencie kursują pociągi relacji Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz. Aby utrzymać ruch pociągów do Kartuz podczas modernizacji, PKP Polskie Linie Kolejowe najpierw wybudują wspomnianą trasę alternatywną przez Żukowo Zachodnie i Gdańsk Kokoszki.
Inwestycja umożliwi utrzymanie obecnej częstotliwości kursowania pociągów do Kartuz co 60 minut. Według kolejarzy czas przejazdu w pełnej relacji powinien być podobny do obecnego. Po zakończeniu modernizacji linii 201 z Gdyni do Kościerzyny, ruch pociągów na bajpasie kartuskim ma być utrzymany.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają możliwości połączeń w województwie pomorskim. Podpisanie umowy na bajpas kartuski potwierdza te działania. Chcemy, by podczas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna – Gdynia mieszkańcy mieli utrzymany dotychczasowy standard podróży koleją, która jest najefektywniejszym środkiem transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Podpisana umowa przewiduje modernizację 9-kilometrowego odcinka linii nr 229 i rewitalizację 7-kilometrowego odcinka linii 234, stanowiących odcinek Glincz - Gdańsk Kokoszki. Po tej trasie pociągi pasażerskie mają kursować z prędkością do 80 km/h. Przebudowie ulegną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile, a także Żukowie Zachodnim. Pojawią się na nich wiaty, oświetlenie LED i gabloty informacyjne, a także niezbędna infrastruktura umożliwiająca korzystanie z kolei osobom niepełnosprawnym. Na trasie remont lub przebudowę przejdzie 11 wiaduktów, przepustów oraz mostów, w tym dwa kratownicowe obiekty nad Radunią. Nową nawierzchnię, oświetlenie i odpowiednią sygnalizację zyska 7 przejazdów kolejowo-drogowych. W Gdańsku Kokoszkach i Starej Pile powstaną mijanki, umożliwiające krzyżowanie pociągów na jednotorowej linii. Dodatkowo samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna wybuduje 1,5-kilometrowy łącznik, który wepnie linię nr 234 z linią PKM w okolicy przystanku Gdańsk Kiełpinek. Umowa na budowę tego fragmentu trasy także jest już podpisana.
Prace będą kosztowały ponad 91 mln złotych. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm PUH RAJBUD Sp. z o.o. oraz TORHAMER Sp. z o.o. Sp.k. Przed przeprowadzeniem prac budowlanych wykonawca będzie musiał samodzielnie wykonać dokumentację projektową. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały także umowę o wartości 4,2 mln na nadzór inwestorski, który będzie pełnić konsorcjum firm Multiconsult Polska Sp. z o.o. oraz Biuro Realizacji Inwestycji KOLTECH Inwestor Sp. z o.o. Budowa bajpasu kartuskiego powinna zakończyć się do stycznia 2023 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.