Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na budowę obwodnicy Sztumu. To kolejny etap realizacji rządowego programu „100 obwodnic”, a zarazem jedno z najważniejszych przedsięwzięć drogowych w regionie.
Nowa trasa będzie liczyć około 10 kilometrów i powstanie w standardzie drogi klasy GP, czyli głównej o ruchu przyspieszonym. Jezdnia z jednym pasem w każdą stronę połączy istniejące odcinki dróg krajowych, wyprowadzając ruch tranzytowy poza zwarte zabudowania miasta.
Zdjęcie: GDDKiA
Koniec tirów pod oknami
Dziś Sztum jest jednym z tych miast, przez które codziennie przetaczają się setki ciężarówek. Ulica Gdyńska, będąca częścią drogi krajowej nr 55, często korkuje się, a mieszkańcy narzekają na hałas i spaliny.
Dzięki nowej obwodnicy centrum wreszcie odzyska spokój.
W ramach inwestycji powstanie:
- sześć skrzyżowań,
- most i przejście podziemne,
- liczne przejścia dla zwierząt - cztery dla dużych, dziewięć dla małych,
- oraz elementy ochrony środowiska, jak zbiorniki retencyjne i przepusty ekologiczne.
Trasa zostanie przystosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś, co oznacza, że będzie w pełni funkcjonalna dla transportu ciężkiego, ale już poza centrum miasta.
Kiedy pojedziemy nową obwodnicą?
Według planów GDDKiA, umowę z wykonawcą podpisano ma zostać w II kwartale 2026 roku, a roboty mają potrwać 22 miesiące (bez przerw zimowych). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, pierwsi kierowcy skorzystają z obwodnicy pod koniec 2028 roku.
Komentarze (0)