fbpx

Czy tramwaje dojadą pod Olivia Business Centre?

W ostatnich latach mocno rozrosło się zagłębie biurowe w Oliwie, w skład którego wchodzi między innymi Olivia Business Centre, a także kompleks biurowy Alchemia. Dziś pracuje tam już kilka tysięcy osób. Pracownicy narzekają na niedostateczną ofertę transportu zbiorowego dowożącego w samo serce biznesowego centrum miasta. Oferta linii autobusowych nie zadowala częstotliwościami kursowania, zaś tramwaje są mocno oddalone od części budynków. Czy jest szansa na poprowadzenie linii tramwajowej tak, aby podjeżdżała bliżej nowych biurowców?

Okazuje się, że taką potrzebę dostrzega między innymi Zarząd Transportu Miejskiego.

– W 2019 r. skierowaliśmy do jednostek samorządowych, m.in. Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Wydziału Gospodarki Komunalnej oraz Biura Rozwoju Gdańska, informację o priorytetach rozbudowy sieci komunikacji tramwajowej, przygotowaną w oparciu o m.in. realny i potencjalny popyt na usługi transportu zbiorowego i wpływ kongestii drogowej na jakość transportu publicznego. Wskazaliśmy w niej rozwiązanie dotyczące m.in. realizacji nowej trasy tramwajowej od ul. Wita Stwosza do ul. Rzeczypospolitej, wzdłuż ul. Bażyńskiego i Kołobrzeskiej. W opinii ZTM takie rozwiązanie jest wskazane w kontekście dowiezienia pracowników do centrów biurowych i innych firm, zlokalizowanych w ciągu al. Grunwaldzkiej. Skierowanie tu linii tramwajowych ułatwiłoby dojazd do pracy nie tylko pracownikom zlokalizowanych w okolicy biur i zakładów pracy, ale również studentom (Uniwersytetu Gdańskiego – przyp. red). Co istotne, tramwaje poruszają się po wydzielonym torowisku niezależnie od kongestii drogowej, co dla pasażerów stanowiłoby walor tego rozwiązania – informuje w rozmowie z serwisem Puls Gdańska Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM Gdańsk.

Zapisz się na newsletter Pulsu Gdańska!
W każdy piątek przyślemy Ci podsumowanie tygodnia
oraz ciekawy pomysł na weekend.

Nowa trasa lekiem na brak miejsc do zawracania?

Sieć tramwajowa Gdańska w tym rejonie boryka się z niedoborem miejsc do zawracania części linii tramwajowych. Ponieważ stara pętla w Oliwie nie jest niewydolna, część linii tramwajowych musi zawracać już na pętli Strzyża PKM, nie zahaczając m.in. o duży generator ruchu jakim jest Uniwersytet Gdański. To powoduje, że linie nr 9 i 11, które zawracają na Strzyży między Galerią Bałtycką a zajezdnią Wrzeszcz przewożą bardzo niewielu pasażerów. Budowa nowego odcinka sieci pozwoliłaby na wydłużenie ich tras oraz lepsze zapełnienie pojazdów.

– Z pewnością budowa toru w ciągu ul. Bażyńskiego zwiększyłaby zainteresowanie pasażerów korzystaniem z komunikacji miejskiej. Skierowanie linii 9 i 11 do nowego krańca wydaje się oczywiste i racjonalne, aczkolwiek docelowa sieć linii byłaby kształtowana dopiero w oparciu o szczegółową analizę – tłumaczy Zygmunt Gołąb.

Jest zainteresowanie mieszkańców

Jak dowiadujemy się w ZTM pasażerowie zgłaszali już wielokrotnie sygnały o potrzebie poprawy oferty transportu zbiorowego.

– Kształt funkcjonującej w paśmie CPU i okolicach komunikacji autobusowej uwzględnia specyfikę tego wysoko zurbanizowanego miejsca i jest dostosowany do występujących tu często zatorów drogowych. Dlatego tramwaj wydaje się optymalnym rozwiązaniem, stąd wspomniana wyżej informacja o priorytetach w zakresie rozbudowy sieci komunikacji tramwajowej – informuje Zygmunt Gołąb.

Pomysł znajduje także poparcie części miejskich radnych. Okazuje się, że oni również zetknęli się z głosami mieszkańców mówiących o potrzebie przedłużenia linii tramwajowej do OBC.

– Spotkałem się do tej pory z taką sytuacją kilkukrotnie. Kiedy rozmawiam z Oliwianami i poruszamy problemy komunikacyjne i parkingowe dzielnicy to zawsze spotykam się z entuzjastyczną reakcją na przedstawiany pomysł – mówi w rozmowie z serwisem Puls Gdańska Jan Perucki, radny Miasta Gdańska. – Dokument “Studium” jak i szerokość pasa drogowego zezwala na poprowadzenie linii tramwajowej ul. Bażyńskiego i ul. Kołobrzeską. Na tym odcinku powinien znaleźć się jeden lub dwa przystanki. Naturalnym wydaje się umiejscowienie ich przy generatorach ruchu OBC i/lub SKM Przymorze – Uniwersytet. Chociaż to kwestia wtórna, którą inżynieria drogowa musi rozstrzygnąć – dodaje.

Zdaniem Jana Peruckiego większa liczba miejsc pracy w Oliwie to nie tylko większe przychody do budżetu miasta, ale także rosnący ruch samochodowy w dzielnicy. Pokłosiem zwiększającej się liczby samochodów jest wprowadzenie stref płatnego parkowania w Oliwie, co zmniejsza komfort życia mieszkańców dzielnicy. Wobec perspektyw dalszej intensyfikacji ruchu samochodów zdaniem radnego rozwój oferty transportu zbiorowego w tej części miasta wydaje się być nieunikniony.  Jako pierwszy krok ku podniesieniu atrakcyjności tej formy transportu wskazuje planowane wprowadzenie od 1 kwietnia wspólnego biletu miesięcznego na kolej i komunikację miejską na terenie Gdańska.

Najpierw linie na południu Gdańska

Niestety, na chwilę obecną nie sposób określić kiedy będąca przedmiotem dyskusji trasa tramwajowa miałaby szansę powstać. Obecnie miasto Gdańsk intensyfikuje rozwój sieci na południu miasta. W maju zostanie otwarta linia wzdłuż al. Pawła Adamowicza. Jeszcze w tym roku zacznie się również budowa trasy wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej.

Zobacz również

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Ta strona używa plików cookies oraz przetwarza niektóre Twoje dane. Akceptuj Zobacz więcej