Kontrowersje wokół planów
Pierwotny projekt zakładał obowiązkowe badania co 5 lat dla kierowców po 70. roku życia. Parlament Europejski uznał jednak, że to rozwiązanie może ograniczać mobilność seniorów.
Przyjęte przepisy przewidują, że przed wydaniem prawa jazdy obowiązkowe będzie badanie lekarskie lub samoocena. Państwa członkowskie zdecydują, czy wystarczy deklaracja kierowcy, czy potrzebne będą testy wzroku i układu krążenia.
Polska i badania kierowców
W Polsce badania lekarskie dla kierowców niezawodowych obowiązują tylko przy wyrabianiu prawa jazdy lub po poważnych naruszeniach przepisów. – Badania psychologiczne mogą skłaniać do autorefleksji – podkreśla dr Ewa Odachowska-Rogalska.
– Nie ma precyzyjnego wieku, w którym należy przestać prowadzić pojazd, ale wraz z wiekiem u większości ludzi obniża się sprawność psychofizyczna – mówi dr Ewa Odachowska-Rogalska z Instytutu Transportu Samochodowego. – Zmniejsza się wrażliwość układu nerwowego, pogarsza się widzenie, słuch i zdolności reakcji. Osoby po 75. roku życia charakteryzują się nawet dwukrotnie dłuższym czasem reakcji w porównaniu do osób młodszych – podkreśla.
Prognozy wskazują, że w 2050 roku połowa Europejczyków będzie miała co najmniej 50 lat. Liczba osób po 80. roku życia wzrośnie do ponad 400 mln. – Zmniejsza się wrażliwość układu nerwowego, pogarsza się widzenie, słuch i zdolności reakcji – dodaje Odachowska-Rogalska.
Statystyki wypadków
W 2024 r. kierowcy 60+ spowodowali 3866 wypadków. Zginęło w nich 339 osób, a 4327 zostało rannych. Seniorzy w tej grupie wiekowej byli też najczęściej sprawcami wypadków rowerowych.
Komentarze (0)