Koszmar trwa. Ten zwyczajny artykuł stał się luksusem

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Koszmar trwa. Ten zwyczajny artykuł stał się luksusem - Zdjęcie główne

Ceny poszybowały w górę. To niezbędny artykuł, którego nie da się zastąpić | foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i ŚwiatJeszcze nigdy filiżanka kawy nie ciążyła tak bardzo na domowym budżecie. Polacy wydają dziś na cappuccino czy espresso kilkukrotnie więcej niż mieszkańcy Włoch, a to dopiero początek fali drożyzny.
reklama

Globalne ceny surowca wystrzeliły, a sklepy w Polsce, zamiast łagodzić podwyżki – ograniczają promocje. Prognozy jasno wskazują, że kolejne miesiące przyniosą dalsze wzrosty.

Dwucyfrowe wzrosty cen kawy w Polsce

W ciągu ostatnich miesięcy kawa zdrożała w tempie, które trudno zignorować. W lipcu 2025 roku kawa mielona podrożała rok do roku o ponad 18 proc., a rozpuszczalna o blisko 17 proc. – wynika z danych UCE Research i Uniwersytetów WSB Merito. Czerwiec przyniósł jeszcze wyższe wskaźniki: odpowiednio 25,1 proc. i 20,3 proc. w ujęciu rocznym.

Eksperci szacują, że także sierpień przyniesie podobne dane – do połowy miesiąca ceny kawy mielonej były wyższe o 17,9 proc., a rozpuszczalnej o 16,9 proc. niż rok wcześniej. To oznacza, że już trzeci miesiąc z rzędu konsumenci muszą się zmagać z dwucyfrowymi podwyżkami.

reklama

Analiza przeprowadzona przez Hiper-Com Poland, Grupę Blix i UCE Research pokazała również, że sklepy detaliczne nie spieszą się z wprowadzaniem większej liczby promocji. A to właśnie akcje rabatowe mogłyby, choć częściowo złagodzić efekt rosnących kosztów.

Dlaczego kawa drożeje? Klimat, transport i globalny popyt

Wzrost cen to efekt wielu nakładających się na siebie czynników. – „Kurczą się obszary nadające się do uprawy. Prognozuje się, że do 2050 roku ich powierzchnia może spaść nawet o połowę. Druga kwestia to rosnące koszty produkcji i transportu. Dystrybutorzy i detaliści zaczęli je przerzucać na konsumentów. Trzecia sprawa to niski poziom globalnych zapasów. W następnej kolejności trzeba wskazać na rosnący popyt globalny. Do tego dochodzą spekulacje na rynkach finansowych” – podkreślił dr Rafał Parvi z Uniwersytetu WSB Merito.

reklama

Na światowych giełdach ceny arabiki przekroczyły 4,35 dolara za funt, a robusta osiągnęła rekordowe 6 tys. dolarów za tonę. Eksperci wskazują, że w dużej mierze to fundusze inwestycyjne i spekulanci dodatkowo windują ceny, reagując na każdy sygnał o nieurodzajach i zakłóceniach dostaw.

Wiosną sytuacja wygląda nieco łagodniej – w tym okresie sieci handlowe w Polsce organizują więcej promocji. Jesienią i zimą, gdy liczba akcji rabatowych spada, następuje mocne odbicie cenowe i podwyżki stają się dużo bardziej odczuwalne.

Prognozy na koniec 2025 roku – kawa mielona i kawa rozpuszczalna

Z analiz Hiper-Com Poland wynika, że to dopiero początek. – „Na podstawie analizy danych Hiper-Com Poland oraz sytuacji na międzynarodowych rynkach surowcowych, można oczekiwać, że do końca 2025 roku średnie ceny kawy mielonej wzrosną o kolejne 4-7 proc., a kawy rozpuszczalnej – o 3-6 proc. Tempo wzrostu będzie zależne głównie od stabilizacji notowań arabiki i robusty na giełdach oraz kursu złotego wobec dolara. Jeśli złoty się umocni, presja cenowa może się nieco zmniejszyć. W przeciwnym razie koszt importu dalej będzie rósł” – prognozuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

reklama

Według ekspertki, w przypadku kawy rozpuszczalnej wzrosty mogą być nieco łagodniejsze, bo część klientów już ogranicza zakupy albo szuka tańszych alternatyw. Inaczej jest z kawą mieloną – szczególnie w segmencie premium. Tam presja cenowa będzie większa, bo klienci są bardziej przywiązani do jakości i mniej skłonni do rezygnacji.

– „Przy aktualnym poziomie marż i strategii ograniczania liczby promocji przez sieci handlowe, realny koszt popularnej paczki kawy o wadze 250g może wzrosnąć o ok. 1-1,50 zł do końca roku. Cena w promocji będzie rzadziej schodzić poniżej 8 zł, a regularna może przekroczyć barierę 11 zł w wielu sieciach” – oceniła Pryzmont.

Sklepy ograniczają akcje rabatowe

Kolejny problem to postawa detalistów. Dane zebrane przez Hiper-Com Poland, Grupę Blix i UCE Research pokazują, że w pierwszej połowie 2025 roku liczba promocji na kawę była niemal identyczna jak rok wcześniej – wzrosła zaledwie o 0,1 proc.

reklama

– „W najbliższym czasie trudno spodziewać się wyraźnego zwiększenia liczby akcji rabatowych, chyba że dojdzie do wyraźnej stabilizacji cen na giełdach surowcowych lub nasilenia walki konkurencyjnej między dyskontami” – zaznaczył Marcin Lenkiewicz z Grupy Blix.

Najbardziej aktywne w tym względzie były dyskonty – tam liczba promocji zwiększyła się aż o 13 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wzrost odnotowały także sieci cash&carry (9,9 proc.) i sklepy convenience (7,1 proc.). Odwrotnie zachowały się hipermarkety, które ograniczyły akcje rabatowe aż o 19,7 proc., oraz supermarkety – o 7,7 proc.

Raport uwzględniał blisko 3,6 tys. cen detalicznych kawy oraz ponad 10,3 tys. akcji promocyjnych przeprowadzonych w I półroczu 2025 i 2024 roku.

Kawa staje się luksusem w polskich domach

Jeszcze rok temu filiżanka espresso była codziennością. Dziś coraz częściej staje się wydatkiem, nad którym trzeba się zastanowić. Podwajające się na giełdach ceny surowca przełożyły się na realne podwyżki w sklepach i kawiarniach. Polacy płacą dziś dwa, a nawet trzy razy więcej niż Włosi, a przyszłość rysuje się w jeszcze ciemniejszych barwach.

Brak chęci do obniżania marż przez sieci handlowe, niekorzystne warunki klimatyczne i globalna spekulacja finansowa powodują, że kawa staje się dobrem luksusowym. To symbol nowej rzeczywistości – rzeczy, które jeszcze niedawno były codziennością, stają się towarem dla wybranych.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
logo