Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska podjęła decyzję o unieważnieniu kolejnego już przetargu na budowę trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Warszawskiej. Oferty nieustannie są znacznie wyższe niż budżet na realizację zadania. Przetarg zostanie powtórzony z nadzieją na spadek cen ofert.
Po otwarciu ofert w przetargu pod koniec maja okazało się, że zadania chciały podjąć się dwie firmy. Obie oferty zakładały jednak cenę ok 38 mln zł, podczas gdy miasto chciało przeznaczyć na ten etap inwestycji 20 mln zł. Poprzedni przetarg w styczniu również unieważniono z tego samego powodu. Ceny ofert przekraczały budżet o kilkadziesiąt milionów złotych. Władze miasta nie rezygnują jednak z tej kluczowej dla funkcjonalności sieci tramwajowej inwestycji.
Miasto Gdańsk będzie realizować linię tramwajową w ciągu ul. Nowa Warszawska – powiedział Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta ds. inwestycji. – Przetarg zostanie powtórzony z przedłużeniem czasu realizacji zadania.
Trzeci przetarg receptą na wysokie ceny?
Urzędnicy tym razem dopatrują się wysokich cen w terminie wykonania zadania określonym na grudzień tego roku. W nowym postępowaniu czas wykonania zadania ma być określony w miesiącach. W w przypadku długiej procedury zamówień publicznych, wskazuje to realny czas na prowadzenie robót. Wyłoniony w postępowaniu wykonawca na wykonanie zadania będzie miał okres 10 miesięcy – licząc od daty podpisania umowy.Czas potrzebny na przeprowadzenie postępowania przetargowego, od momentu ogłoszenia przetargu do zawarcia umowy to okres ok. 3 miesięcy. Jeśli procedury przebiegać będą zgodnie z założeniami, oferty wykonawców poznamy na przełomie lipca i sierpnia, a umowa mogłaby zostać zawarta we wrześniu. Prace na torowisku ruszą wtedy jesienią, ale z uwagi na zakres prac oraz zbliżający się okres zimowy, w którym nie mogą być prowadzone roboty na torowisku, zakończenie realizacji I etapu Nowej Warszawskiej przypadać będzie już 2021 roku – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Wbrew obietnicom urzędników, najbardziej uciążliwe prace, wpływające na organizację ruchu na al. Havla, nie będą zatem prowadzone w wakacje, lecz w trakcie roku szkolnego i akademickiego, kiedy ruch jest znacznie większy.
Inwestycja nie zakończy się w terminie
Niestety, kolejne unieważnienie przetargu wpłynie już na termin realizacji zadania. Dotychczas urzędnicy wielokrotnie obiecywali, że cała trasa tramwajowa będzie gotowa do końca 2021 roku. Teraz wiadomo, że składanych obietnic nie uda się obiecać. I etap polegający na przebudowie skrzyżowania al. Havla z ul. Łódzką potrwa teraz nie do końca 2020 roku, lecz do połowy 2021 roku. II etap obejmujący budowę trasy od al. Halva do pętli Ujeścisko potrwa nie do końca 2021 roku, lecz do połowy 2022 roku. Przetarg na drugi etap urzędnicy chcą ogłosić dopiero w IV kwartale tego roku.Nowa Warszawska to jedna z najważniejszych inwestycji planowanych w południowej części Gdańska. Dzięki niej znacznie skróci się czas dojazdu z południowych dzielnic miasta do centrum. Przez najbliższe 2 lata mieszkańcy Lawendowego Wzgórza i okolic będą musieli zadowolić się znacznie dłuższą, okrężną linią tramwajową przez Piecki – Migowo. Tramwaj tą trasą pojedzie z pętli Ujeścisko za kilkanaście dni.
Nowa Warszawska to także jedna z gorzej prowadzonych inwestycji w mieście. Postępowanie przetargowe przeciąga się do kilkunastu miesięcy i stoi pod znakiem urzędniczych błędów. Problem ten opisywaliśmy wielokrotnie na łamach Pulsu Gdańska. Ostatni raz temat błędów w przetargu opisywaliśmy pod koniec maja.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.