reklama

Aleja Zwycięstwa. Mniej miejsca dla samochodów, więcej dla drzew

Opublikowano:
Autor:

Aleja Zwycięstwa. Mniej miejsca dla samochodów, więcej dla drzew - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Inwestycje Już za kilka lat kierowcy podróżujący aleją Zwycięstwa będą mieli do swojej dyspozycji mniej miejsca. Zapowiadana przez urzędników rewaloryzacja Wielkiej Alei Lipowej zakłada, że pasy ruchu zostaną zwężone z 3,5 do 3 metrów szerokości.
reklama

Wielka Aleja Lipowa to zabytkowa, czterorzędowa aleja śródmiejska znajdująca się wzdłuż alei Zwycięstwa. Powstała w latach 1768-1770 w miejsce istniejącej od wieków drogi z Gdańska do Oliwy. W ciągu najbliższych lat ma przejść gruntowną rewitalizację. W minionym tygodniu zaprezentowany został projekt koncepcyjny, który będzie podstawą do stworzenia szczegółowego projektu budowlanego i rewaloryzacji Alei.

- Ważnym elementem jest przywrócenie Alei jej historycznej funkcji społecznej. Dawniej Wielka Aleja Lipowa była miejscem spacerów i spotkań mieszkańców Gdańska i chcemy, by znów zaczęła pełnić tę rolę. Temu służyć ma wytyczenie ścieżki spacerowej na odcinku od Opery Bałtyckiej do ul. Traugutta i w rejonie pomnika Gralatha od ul. Smoluchowskiego do ul. Skłodowskiej-Curie - mówił prezydent Piotr Grzelak.

Więcej roślin

Zgodnie z założeniami procesu rewitalizacji, Wielka Aleja Lipowa ma być wzbogacona o nowe drzewa.

- Gatunkiem, który będzie wykorzystywany do tego celu, będzie lipa z odmiany „Pallida”. Z jednej strony jest to gatunek zgodny z historycznym składem Wielkiej Alei Lipowej, czyli lipami holenderskimi. Z drugiej jego zaletą jest odporność na trudne warunki bytowe, przede wszystkim na problemy z dostępem do wody - tłumaczy Janusz Witkowicz, kierownik Działu Zieleni GZDiZ.

Oprócz zwiększenia drzewostanu wzdłuż alei ma również zostać posadzona niska roślinność okrywowa - byliny, trawy i paprocie. Ich nasadzenia zwiększy różnorodność flory glebowej i poprawi wilgotność gleby.

- Chcemy poprawić warunki środowiskowe dla lip, przede wszystkim pod względem zmniejszenia zasolenia gleby. Tu pomocne będzie wprowadzenie roślinności okrywowej w postaci żywopłotów posadzonych wzdłuż ulicy - dodaje Janusz Witkowicz.

Mniej miejsca dla kierowców

Ważnym punktem zaprezentowanej przez urzędników koncepcji jest plan zwężenia drogi. Celem miałoby być zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej dostępnej dla drzew. W Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni rozważane były dwa rozwiązania - likwidacja pasów ruchu lub ich zwężenie. Po analizie ruchu oraz opracowaniu prognozy na kilka kolejnych lat zdecydowano się nie zmniejszać ilości pasów. Pasy ruchu zostaną jednak zwężone z 3,5 do 3 metrów szerokości.

- Pozwoli to na zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej dla drzew. Dziś odległość między drzewami a krawędzią jezdni to 1 - 1,5 metra. Po zmianach będzie to 2,5 - 3 metrów - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego.

Przetarg na opracowanie projektu budowlanego zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama