Od 14 grudnia 2014 roku Trójmiasto ma codzienne, bezpośrednie połączenie kolejowe z Wiedniem. Zapewnia je pociąg IC Sobieski, który pozwala dotrzeć pasażerom nie tylko do Austrii, ale także do czeskich miast: Ostrawy, Przerowa, czy położonego stosunkowo niedaleko Brna Brzecławia.
Wszystko wskazuje na to, że po 10 latach kolejowe połączenie Trójmiasta z Wiedniem przejdzie do historii. Zarządca czeskiej sieci kolejowej Správa železnic opublikował projekt rozkładu jazdy 2024/2025, który wejdzie w życie 15 grudnia tego roku. Z zawartych w nim zapisów wynika, że od połowy grudnia pociąg IC Sobieski będzie kursował tylko w relacji Wiedeń - Warszawa.
Według naszych nieoficjalnych informacji w zamian za IC Sobieski na odcinku Gdynia - Warszawa będzie kursował pociąg o nazwie Żeglarz z w relacji Gdynia - Łódź. O potwierdzenie tych informacji poprosiliśmy PKP Intercity, jednak do momentu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy od przewoźnika odpowiedzi w tej sprawie.
Samoloty zniknęły wcześniej
Jeszcze nieco ponad rok temu z Gdańska do Wiednia można dostać się bezpośrednio nie tylko pociągiem, ale także samolotem. Przed pandemią do stolicy Austrii latały samoloty linii Wizz Air. W 2020 roku krótki epizod na tej trasie miała linia Laudamotion.Później swoich sił na tej trasie próbował Ryanair, który zlikwidował połączenie na koniec marca 2023 roku. Od tego czasu osoby podróżujące do Wiednia skazane są na pociąg, który pokonuje tę trasę w nieco ponad 11 godzin.
Praga zamiast Wiednia, Berlin w innych godzinach
Zmian w ofercie międzynarodowej PKP Intercity od 15 grudnia będzie jednak więcej. Pociąg IC Gedania do Berlina będzie kursował o około dwie godziny wcześniej niż obecnie. Wracał z Berlina będzie natomiast o około 2 godziny później.Prawdziwą rewolucją będą jednak 4 pary codziennych pociągów do Pragi. Pociągi o nazwie Baltic Express będą wyjeżdżały z Gdańska około 4:30, 8:30, 11:30 i około północy. Pierwsze połączenie będzie całkiem nowe, natomiast pozostałe niejako zastąpią na odcinku Gdańsk - Wrocław obecne pociągi IC Piast, IC Heweliusz oraz TLK Rozewie. Na odcinku Gdańsk Główny Wrocław zaplanowano postoje tylko w Tczewie, Bydgoszczy Głównej, Inowrocławiu, Gnieźnie, Poznaniu Głównym i w Lesznie. Dzięki zmniejszonej liczbie postojów pociągi osiągną na trasie Gdańsk - Wrocław atrakcyjne czasy przejazdu.
Odjazdy z Pragi zaplanowano na 6:51, 10:51, 14:50, 18:51.
We Wrocławiu 4 wagony (klasa 1 + 3 wagony klasy 2) będą odczepiane od reszty składu i pojadą do Pragi przez Kłodzko, Międzylesie, Lichkov, Ústí nad Orlicí, Pardubice, Kolín. Czas podróży z Gdańska do Pragi ma wynieść około 9 godzin. Według informacji podanych przez czeskiego zarządcę infrastruktury, wagony do Pragi będą wyposażone w WiFi, gniazdka 230V oraz miejsca dla rowerów oraz osób z niepełnosprawnościami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.